Geen tolheffing voor motorrijders op Duitse snelweg
Goed nieuws voor motorrijders. De tolheffing die in 2016 toch wordt doorgevoerd in Duitsland geldt niet voor motor- en scooterrijders. Al meer dan een jaar liggen er plannen om tol te heffen op de Duitse Autobahn. De plannen rondom de tolheffing werden niet alleen in Duitsland zelf, maar ook in andere landen fel bekritiseerd. Het heeft wat moeite gekost, maar er is nu een systeem opgezet zodat Duitsers zelf geen tol hoeven te betalen. De autobelasting wordt verlaagd zodat de Duitsers uiteindelijk zelf geen extra kosten hebben. Alle buitenlanders die gebruik maken van de Duitse snelwegen moeten wel tol betalen. Het Duitse kabinet heeft met de plannen voor de tolheffing ingestemd, ondanks de beschuldigingen van discriminatie.
Uitzonderingen
Volgens de EU-regels moeten ook Duitse automobilisten tol betalen, maar zij worden op een andere manier gecompenseerd zodat ze uiteindelijk niet aan deze tolheffing mee hoeven te betalen. Alhoewel, er zijn nog enkele uitzonderingen op die regel. Bestuurders van elektrische auto’s, gehandicaptenvoertuigen en motorrijders zijn ook vrijgesteld van deze regeling. Goed nieuws dus voor motorrijders. Ondanks die vrijstelling zal de Duitse regering zo’n 3,7 miljard euro aan extra inkomsten door de tolheffing genereren. Na aftrek blijft hier nog een slordige 500 miljoen euro van over. Een vignet is voor buitenlandse gebruikers van de Autobahn niet nodig, via elektronische registratie wordt de tol betaald. Voor buitenlanders die maar een enkele keer, bijvoorbeeld in de vakantie, gebruik maken van de Duitse snelwegen kan bijvoorbeeld een tiendagenpas worden gekocht. Deze kost 10 euro. Niet betalen kan leiden tot een boete van minimaal 150 euro.Geen tolheffing, wel file
Geen enkele motorrijder zal in protest gaan tegen het besluit om tweewielers vrijstelling te geven van de tolheffing. Wel hebben motorrijders in Duitsland bezwaar tegen het feit dat het verboden is om met een motor een file te passeren. Door het Instituut voor Veiligheid van de Motorfiets (IFZ) is een petitie opgezet en het instituut roept zoveel mogelijk motor- en scooterrijders op om deze petitie te ondertekenen. Hiermee hoopt het IFZ genoeg handtekeningen te verzamelen om het Duitse Bundesministerium für Verkehr zover te krijgen dat ze hier verandering in brengen. Bij hoge temperaturen krijgt een motorrijder er in een file nog een extra warmtebron bij. Het motorblok straalt warmte af, waardoor de bestuurder zich zowel fysiek als mentaal behoorlijk moet inspannen. Als dit te lang duurt kan het leiden tot concentratieproblemen. Dit vormt een serieus probleem voor de verkeersveiligheid.Alleen in Duitsland
Een motor mag in andere Europese landen wel het fileverkeer passeren. In Nederland is het sinds 1991 ook officieel toegestaan om een file te passeren. Er zijn wel enkele regels waaraan een motorrijder zich moet houden, de zogenaamde filegedragscode voor motoren:- Het verkeer mag niet harder dan 45 km/u rijden voordat een motor een file mag passeren;
- Het snelheidsverschil tussen motor en auto mag niet meer dan 10 km/u zijn;
- Een motorrijder moet altijd alert zijn op onvoorzichtig gedrag van automobilisten, als zij bijvoorbeeld van rijstrook wisselen;
- Bij meerdere inhalende motorrijders een minimale afstand van twee auto’s aanhouden;
- Bij het naderen van een file rekening houden met achterop komend verkeer, tijdig remmen en waarschuwen met alarmlichten of remlicht;
- Bij aansluiting in de file alarmlichten aanzetten, om zichtbaar te zijn voor achterop komend verkeer;
- Met het verkeer meegaan als de file oplost, weer in de rijstrook invoegen en richting aangeven.