Grote MOTORonderzoek: ruim 1,4 miljoen Nederlanders willen óók
Uit het Grote MOTORonderzoek dat is uitgevoerd door MOTORbeurs Utrecht blijkt dat motorrijden niet alleen populair is onder de huidige groep A-rijbewijs bezitters. Nog eens 1,4 miljoen andere Nederlanders die nog niet in het bezit zijn van het motorrijbewijs willen gaan motorrijden.
Het Grote MOTORonderzoek heeft onderzocht hoeveel verschillende typen motorrijders er zijn en wat hun rij eigenschappen zijn en wat het aankoopgedrag van deze groep is. Het grootste deel van de onderzochten, bijna 1,2 miljoen, is tussen de 18 en 75 jaar en heeft geen motorrijbewijs. Zij willen dit wel graag leren. Dat is 10 procent van alle Nederlanders in deze leeftijdsgroep. Van de groep geïnteresseerden heeft 30 procent een leeftijd tussen 18 en 24 jaar. Nog eens 30 procent is tussen 25 en 34 jaar. Dat is een hele jonge groep liefhebbers.
'Slapende' motorrijders
Naast de groep geïnteresseerde motorrijders is er nog een groep die meegenomen werden bij het Grote MOTORonderzoek. Dat zijn de mensen die wel een motorrijbewijs hebben, maar al lange tijd niet op een motor hebben gereden. Dit worden ‘slapende’ motorrijders genoemd. In totaal zijn er in Nederland zo’n 561.000 slapende motorrijders. Hiervan is een groot deel van plan om in de nabije toekomst weer op een tweewieler te stappen. Samen met de groep potentiële motorrijders zijn dit ruim 1,4 miljoen Nederlanders. Van de totale Nederlandse bevolking tussen 18 en 75 jaar zou 11 procent wel (weer) willen motorrijden.
Eigen motor
Bijna iedereen wil een motorfiets kopen zodra ze hun motorrijbewijs hebben gehaald. Tenminste, dat zeggen de respondenten van het Grote MOTORonderzoek. Maar een klein deel van de onderzochten is bereid een motor te delen, huren of te lenen. De meesten willen vanuit het ‘oergevoel’ liever een eigen motor en ze staan er dan ook niet om te springen om deze uit te lenen of te delen. Van de potentiële kandidaten voor een motorrijbewijs tot de leeftijd van 35 jaar, wil ruim 95 procent het liefst een eigen motor in het bezit hebben.
Veel Nederlanders die nog niet het rijbewijs hebben werken hier al wel aan. In 2014 waren er al meer kandidaten die zich inschreven voor het A-rijbewijs. Met name de jongeren beginnen eerder, omdat het rijbewijs in verschillende categorieën is opgedeeld. Hierdoor duurt het langer voordat op elke willekeurige motor gereden mag worden.
Ervaring van anderen werkt aanstekelijk
De mensen die de meeste invloed uitoefenen op de groep potentiële motorrijders zijn de mensen die nu al een motorrijbewijs en een tweewieler hebben. Dat is een andere conclusie die in het Grote MOTORonderzoek naar voren is gekomen. De huidige motorrijders vormen de belangrijkste ambassadeurs om het motorrijden aan te moedigen. Iedereen heeft wel een bekende in de buurt of in de familie die de interesse nog verder kan opwekken. Het enthousiasme waarmee bekenden van de respondenten hun ervaringen en belevenissen delen werkt aanstekelijk.
Grote MOTORonderzoek gaat verder
Naast deze bevindingen is er in het Grote MOTORonderzoek ook aan de motorrijders gevraagd wat hun houding ten opzichte van motorscooters is. Een meerderheid van 57 procent antwoordt met ‘ja’ op de stelling dat motorscooters praktische motoren zijn. De respondenten vinden scooters een geschikt vervoersmiddel voor het afleggen van woon- en werkverkeer. Bijna 65 procent van de ondervraagden vindt de motorscooter een goed alternatief om de verkeersproblematiek tegen te gaan.
Ondanks deze positieve houding tegenover motorscooters wordt het imago er nog niet beter op. De helft van de respondenten geeft aan dat een motorscooter niet stoer is. Onder de motorrijders vinden met name de jongeren en vrouwen dat de motorscooter een suf imago heeft.