King of the Baggers; Racen met cruisers
Zware, lage motorfietsen op een circuit kan alleen maar een recept zijn voor ongelukken. In de VS denken ze hier anders over. Daar hebben ze dit jaar het “King of the Baggers” kampioenschap. Een raceklasse voor “baggers”. Dit zijn grote Amerikaanse cruisers met een grote kuip en koffers.
Voor het laatste raceweekend van de MotoAmerica kalender van 2020 heeft de organisatie besloten om een extra raceklasse toe te voegen, “King of the Baggers”. Deze klasse was in het leven geroepen om een breder publiek op de tribunes te krijgen tijdens de raceweekenden van MotoAmerica. De race was zo’n groot succes dat er dit jaar een heel kampioenschap verreden wordt.
Meer vermogen
Natuurlijk kan een standaard “bagger” niet echt meekomen op een circuit. Daarom worden deze motorfietsen op vele vlakken aangepast. De motorfietsen in deze klasse beginnen net zoals Superbikes als productie motoren. Omdat de cruiser markt in de Verenigde Staten zo groot is zijn er veel bedrijven gespecialiseerd in custom onderdelen voor deze motorfietsen. Deze bedrijven helpen de teams daarom ook graag om hun producten te kunnen promoten.
Als eerste worden de motorblokken flink opgevoerd of vervangen door high performance exemplaren. Een race wordt niet puur gewonnen op vermogen, maar iedere pk helpt. De grootste uitdaging aan het ontwerpen van een racemotor op basis van een bagger is het verbeteren van het weggedrag. Deze motoren zijn oorspronkelijk ontworpen met een hoge rechtuit stabiliteit in het achterhoofd. Voor een racemotor is de wendbaarheid juist vele malen belangrijker.
Meer wendbaarheid
Om dit voor elkaar te krijgen is het volledige rijwielgedeelte vervangen. De grote smalle wielen hebben plaatsgemaakt voor 17 inch, lichtgewicht wielen met bijbehorende circuitbanden. Om het grote gewicht onder controle te houden tijdens het racen is de comfortabele vering vervangen voor volledig instelbare racevering en bijbehorende demping.
Met de aanpassing van de vering is de rijhoogte verhoogt. Deze verhoging is nodig om grotere hellingshoeken te kunnen halen in de bochten. Toch zitten er, op de standaard motorfiets, veel meer onderdelen in de weg om echt plat te kunnen gaan. De koffers zijn hoger aan het frame opgehangen, de treeplanken zijn vervangen door voetstepjes die verder omhoog en naar achter verplaatst zijn, en de uitlaat zit dichter bij de middellijn van de motor gemonteerd. Niet alleen de motor is verhoogd, ook de rijder is hoger op de motor geplaatst. Dit is gedaan door middel van een hoger zadel. Daarnaast is het stuur vervangen door een lager exemplaar zodat de coureur meer voorover zit en beter kan schuilen achter de grote voorkuip.
In deze video kan je de hoogtepunten van een van de spannendste races van het seizoen zijn, op circuit Laguna Seca.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Meer vermogen in je motor; Power commander vs ECU programmeren
- Up-side-down vs right-side-up voorvorken
- Motorrijden en elektronische systemen, wat kun je er mee?
- Wat zijn radiale remmen en waarom hebben moderne sportmotoren ze?
- Zo ontcijfer je de codes op je motorbanden
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.