Motor oververhit? Lees hier wat je kunt doen om dat te voorkomen en genezen.

Met deze tropische temperaturen is het goed mogelijk dat niet alleen jij oververhit raakt. Ook je motor heeft het zwaar te verduren. Zowel vloeistof-, olie- als luchtgekoelde motorfietsen kunnen te warm worden. Elke type blok heeft zijn eigen manier van koelen en daar moet je je werkwijze aan aanpassen. Merk jij dat je motor oververhit raakt? Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl heeft tips verzameld om het probleem op te kunnen lossen. Het beste is natuurlijk ervoor zorgen dat je motor niet te warm gaat worden als je een ritje gaat maken. Wat kun je doen om te ervoor te zorgen dat het koelsysteem van je motor in tiptop conditie is, je leest het hier.


Lucht-, olie- of vloeistofgekoeld?

Een luchtgekoeld motorblok is het meest simpele type blok. Door middel van lucht die tijdens het rijden langs de koelvinnen van het blok loopt koelt het blok. Oudere motoren zijn vaak luchtgekoeld, maar tegenwoordig wordt nog steeds regelmatig gebruik gemaakt van luchtgekoelde blokken. Een luchtgekoeld blok koelt extern alleen via lucht. Maar intern zorgen olie en benzine voor koeling. Een luchtgekoeld blok heeft vaak meer of andere olie dan een vloeistofkoeler. Doordat er continu olie door het blok wordt gepompt verliest het blok zijn warmte in de olie. Verse benzine zorgt voor koeling in het bovenblok. Veel mensen met een luchtkoeler zijn geneigd om wanneer deze warm begint te worden minder gas te geven. Dit is niet aan te raden omdat de verse benzine juist koeling geeft aan het blok. En door een beetje meer snelheid krijg je ook meer lucht langs de vinnen.

Een oliekoeler werkt bijna hetzelfde als een luchtkoeler. Door olie en door lucht koelt het blok. Het verschil is dat een oliegekoeld blok uitgerust is met een kleine radiator speciaal om de olie te koelen. Hierdoor maak je efficiënter gebruik van de koeling van de olie. Bij zowel een lucht- als oliekoeler is het dus essentieel om goede, verse olie in het blok te hebben. Niet alleen voor goede smering, maar ook voor goede koeling.


Een vloeistofgekoeld blok koelt via rijwind die door de radiator komt.


Zoals de naam al uitlegt koelt een vloeistofgekoeld motorblok door koelvloeistof door het blok te pompen. Koelvloeistof is een chemische vloeistof die speciaal ontwikkeld is om snel warmte te kunnen opnemen en kwijt te kunnen. Dit type motorblokken is niet uitgerust met koelvinnen -soms wel, maar dan zijn ze voor de looks-, maar met een radiator aan de voorkant van het blok. Doordat je rijdt komt er lucht door de radiator die dan heel efficiënt de koelvloeistof kan koelen die door je blok loopt. Doordat deze vloeistof continu wordt rondgepompt koelt het blok. Vaak zijn deze motorblokken ook uitgerust met een ventilator die aan gaan als gemeten wordt dat de koelvloeistof te heet wordt.


Hoe merk je oververhitting?

Heb je het vermoeden dat je motorfiets te snel te warm wordt? Veel motoren zijn uitgerust met een temperatuurmeter. Als jouw motor dit niet heeft, kan je vaak aftermarket exemplaren vinden. Hierdoor kan je zeker weten of het motorblok te warm wordt. Soms merk je oververhitting doordat je motor vermogen mist. Soms merk je dat je motor lastiger gaat schakelen. Als je motor echt te warm wordt en niet meer stationair wil lopen of koelvloeistof gaat spuiten, ben je te ver gegaan.


Stoom uit een motorblok is meestal geen goed teken.


Hoe los je oververhittingsklachten op?

Het belangrijkste is dat je het desbetreffende koelsysteem in goede staat houdt. Houd bij een luchtkoeler de koelvinnen schoon en zorg voor het juiste type, verse en voldoende olie. Bij een oliekoeler geldt hetzelfde, maar daar komt bovenop dat de kleine radiator schoon blijft. Een vloeistofkoeler werkt het beste met voldoende verse, goede koelvloeistof. Ook hier is het belangrijk om de radiator schoon te houden.

Een lucht- en oliekoeler koelen iets minder efficient als een vloeistofkoeler. Wel zijn er minder onderdelen die gevoelig zijn, dus ze zijn in die zin betrouwbaarder. Als een vloeistofgekoeld blok oververhit raakt kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. Check regelmatig of er genoeg koelvloeistof in het systeem zit. Is het koelsysteem wel helemaal dicht? Zelfs een kleine lekkage kan grote problemen opleveren omdat het systeem op druk moet staan.

Is dit beide in orde maar raakt de motor nog steeds oververhit? Dan kan er iets kapot zijn of niet goed werken. Check dan of de thermostaat, waterpomp of ventilator goed werken. De ventilator moet aan gaan wanneer er een bepaalde temperatuur gemeten wordt, welke temperatuur dat is verschilt per motor en staat in het werkplaatshandboek. Een waterpomp of thermostaat testen kan lastig zijn. De waterpomp pompt de koelvloeistof door het blok, als de koelvloeistof niet wordt rondgepompt is deze stuk. Een thermostaat zorgt ervoor dat het blok sneller op bedrijfstemperatuur komt. Wanneer een bepaalde temperatuur wordt gemeten gaat deze open, waardoor er de koelvloeistof een groter circuit moet doorlopen en het blok begint te koelen. Een thermostaat testen kan lastig zijn. Wanneer je vermoedt dat deze niet goed werkt en je wilt deze echt testen zal je de thermostaat moeten verwijderen uit het blok, wat een heel proces is. Hier vind je meer informatie over de thermostaat.




Wil je meer blogs zoals deze lezen? Misschien vind je deze blogs wel interessant:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands