Type motoren: welk carrosserie past bij jou?

Als je de achterkant van het kentekenbewijs van een motor bekijkt zie je dat een van de ingevulde velden het type is. All road, adventure, naked, enduro, trial. Er zijn zo veel types dat het makkelijk is om ze door elkaar te halen. Ben je op zoek naar een nieuwe motor? Of misschien zelfs op zoek naar je eerste motor? Het is soms lastig bepalen welk type motorfiets bij je past. We hebben een overzicht gemaakt van de belangrijkste types zodat jij gericht een motor kan zoeken.


All road / Adventure

Een all road en een adventure bike zijn in principe dezelfde types. Vaak wordt aangehouden als verschil dat een all road lichter is dan een adventure, zowel in gewicht als vermogen. Maar zowel all roads als adventures zijn vaak uitgerust met zware blokken, tegenwoordig is een adventure boven de 1000cc enorm populair.
Dit type is bedoeld om, zoals de naam al uitlegt, alles aan te kunnen. Het wordt ook wel de ideale vakantiemotor genoemd. Door de comfortabele, rechte zithouding is het goed toeven op deze motoren. Of het nou bochtige weggetjes zijn, een stuk autobahn of zelfs een stuk offroad. Deze motoren kunnen het allemaal. Omdat ze het allemaal kunnen, betekent dat natuurlijk wel dat deze motoren nergens echt in gespecialiseerd zijn. Ben je op zoek naar een motor die een bepaald iets heel goed kan, dan kan je beter een motor zoeken die daarvoor gemaakt is.

Een adventure is een grote motorfiets die vaak niet licht is, maar wel uiterst comfortabel.


Naked

Een naked bike is het simpelste type straatmotor. Geen kuipen, geen hoge ophanging en vaak een relaxte, licht sportieve zithouding. Naked bikes komen in alle vormen en maten. Dus het maakt niet uit of je lang of klein bent, er is sowieso een naked motorfiets te vinden die bij je past. Doordat je geen kuipen hebt, en vaak niet eens een windscherm, heb je dan ook geen bescherming tegen de wind. Naked motoren heb je in lichte en zware versies, zowel in gewicht als in vermogen. Dit type motorfiets biedt dan ook het grootste aanbod aan motoren. Vaak zijn nakeds gericht op mensen die een motor hebben om leuke ritjes mee te maken. Dit zijn dan ook de eenvoudigst sturende motorfietsen.

Een naked motorfiets is een simpele motor waarmee je heerlijk bochtjes kan rijden.


Enduro / Cross / Supermotard

Soms is het lastig om het verschil te zien tussen een enduro en een crossmotor. Een crossmotor is een type motor dat specifiek gericht is op crossen. Je zult deze motorfietsen eigenlijk bijna altijd wel zien met noppenbanden. Off road komen ze tot hun recht. Met hun extreem lage gewicht gecombineerd met een aardige hoeveelheid vermogen zijn ze ontzettend vlug. Ze zullen echter niet de hoogste topsnelheden hebben. Een enduro is een soort crossmotor die wat meer op de weg gericht is. Ook al zijn enduros ook niet zwaar, ze zullen altijd wel zwaarder zijn dan crossmotoren. Veel crossmotoren zijn ook niet straatlegaal, enduros zijn dat wel. Door de toevoeging van extra luxe en meer topvermogen zijn ze een stuk geschikter voor als je niet alleen maar off road, maar ook ermee op de weg wilt rijden.

Een supermotard of supermoto is een soort enduro die echt gericht is op de weg. Net als bij een crossmotor en een enduro is de motor erg hoog, maar super licht in gewicht. De zithouding is ook vergelijkbaar, erg rechtop. Doordat een supermoto straatvelgen en -banden, en stuggere ophanging heeft is deze veel meer geschikt voor de weg.

Een supermoto is een cross of enduro motor die meer gericht is op de weg.


Race / Supersport

De motoren die je op een circuit ziet zijn racemotoren. De motoren die hier erg op lijken, maar straatlegaal zijn zijn supersports. Deze motoren zijn uitgerust met een kuip waar je mooi achter kan schuilen als je optrekt. De zitpositie is erg sportief en dus ook wel oncomfortabel te noemen. Net als bij nakeds komen supersports in groot en klein. Van 125cc supersportjes tot 1200cc racepaarden en soms wel nog meer, er is genoeg aanbod. Supersports zijn gebouwd op hard rijden, en hebben vaak een hoge topsnelheid. Ze kunnen vaak harder door de bocht dan een naked, maar ze zijn niet altijd makkelijk te sturen door de zithouding. Een naked stuurt gemakkelijker.

Een supersport wordt door velen gezien als de ultieme motor. De oncomfortabelheid spreekt deze mensen dan ook juist aan. Ben je niet op zoek naar een comfortabele, makkelijke motor maar wil je écht puur motorrijden, dan is een supersport een aanrader!

Een supersport is het eerste waar men aan denkt bij de term 'motor'.


Toermotor / sport-toer

Logischerwijs is een toermotor bedoeld om lekker mee te kunnen toeren. Comfort is het allerbelangrijkste. De zithouding is dan ook een beetje onderuitgezakt rechtop. Toermotoren zijn van alle gemakken voorzien, van handvatverwarming tot radio en van groot windscherm tot rugsteun voor de bijrijder. Dit type motor heeft vaak een zwaar blok, dikwijls boven de 1000cc. Vooral de laatste jaren is 1200cc eerder regel dan uitzondering. Heel veel gas en toeren is natuurlijk niet comfortabel. Bochtjes rijden kan zeker, maar zal niet makkelijk zijn met een toermotor. Daarvoor is de sport-toer bedacht. Deze zijn nog steeds erg comfortabel, maar zijn net wat sportiever dan een gewone toermotor. Vaak is de zithouding iets sportiever en de ophanging wat stugger.

Ook al zijn toermotoren gebouwd op comfort, en daar worden ze ook op uitgezocht, toerrijders zijn echte bikkels. Zie je in de winter een motor rijden, dan is het 9 van de 10 keer een toermotor. Comfortabel veel kilometers afleggen, daar zijn ze het meest geschikt voor.

De Honda Goldwing is al jaren dé bekenste toermotor.


Chopper / cruiser / custom

Iedereen kent wel de chopper. Ultiem zijn het Harley-Davidsons. Puur motorrijden is hierbij de bedoeling. Het gaat niet om hard de bocht door willen of laat te remmen. Gewoon relaxt genieten van de motor en de omgeving. Choppers gaan lang terug in de geschiedenis. Lekker onderuitgezakt zittend cruisen over mooie wegen, dat is de bedoeling.

Cruisers zijn eigenlijk een andere naam voor choppers. Toch wordt er over het algemeen bij een cruiser bedoeld een iets meer standaard motorfiets die dezelfde zithouding heeft als een chopper. Choppers komen toch ook mee met een soort imago. Het zijn stoere motorfietsen en chopper-eigenaren maken graag veranderingen aan de motor om er in hun ogen de motor nog stoerder te maken.

Een chopper rijden gaat om de echte beleving van het motorrijden.


Oldtimer

In principe is een oldtimer geen type motor. Klassiekers kunnen nakeds, supersports, allroads enzovoort zijn. Toch nemen we die even apart omdat een klassieke motor echt wel anders is. Motoren van 40 jaar en ouder vallen onder de categorie oldtimer. Een klassieke motor rijden is een hele beleving. Vaak hebben ze geen elektrische start, maar alleen een kickstarter. Ze hebben wat meer kunde nodig om te starten. Even warm later worden voordat je echt gaat rijden is aan te raden. De ophanging en remmerij is vaak ook wel een beetje gedateerd. Maar dat maakt niet uit, kicken en genieten!


Zijspan / Trike

Zijspannen en trikes zijn een heel apart soort motoren. Het meest opvallende is natuurlijk de drie wielen. Bij een zijspan zit er een bak naast een normale tweewielige motorfiets. Daardoor kun je heel makkelijk veel spullen of een passagier meenemen. Soms nemen mensen zelfs hun huisdier er in mee. Een trike is ook een driewielige motor, maar er is wel veel verschil. Een trike wordt vaak gebruikt voor het ultiem toeren zonder de nadelen van een motor. Ze kunnen niet omvallen, zijn even breed als een auto en je hoeft geen helm te dragen als je een gordel draagt.


Trial

Een trialmotor is een motor die gemaakt is om de sport genaamd trial mee te beoefenen. Deze motoren zijn dus ook bij uitstek niet geschikt voor op de weg. Buiten dat de topsnelheid vaak maar 80 kilometer per uur is, is de ‘zithouding’ ook niet echt geschikt. Deze motoren hebben namelijk helemaal geen zadel. Een zadel is namelijk niet nodig voor deze sport. Staand op de stepjes wordt een bepaald parcours doorgelopen. Deze motoren zijn zo licht mogelijk. 



Dit is een lijst met de echte motortypes die vaak gebruikt worden. Doordat er steeds meer motorfietsen op de markt komen die tussen de types inliggen zijn er ondertussen veel meer. Zo zijn er naked motorfietsen met kuipen, hele zware supermotards, lichte adventure bikes en supersports met halve kuip. Om het type te bepalen gaat het om de technische basis van de motorfiets. De ophanging, zithouding en grootte van de motor zijn leidend. Kijk bij de specificaties van een bepaalde motor als je twijfelt welk type het is.



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands