Regels motorkleding strenger
Het dragen van beschermende motorkleding is niet verplicht. Als je er bewust voor kiest om beschermende kleding te dragen weet je niet altijd zeker of je wel daadwerkelijk beschermd bent bij een valpartij. De Europese Commissie heeft strengere eisen voorgesteld voor het ontwikkelen van de motoruitrusting. Na onderzoek bleek volgens de EU dat de bestaande kleding niet voor voldoende veiligheid zorgde. Daarbij maakt de EU onderscheid in beschermende motorkleding en niet-beschermende motorkleding. Denk daarbij aan motorbroeken, jassen, laarzen en handschoenen. Nu ligt er in de winkels wel kleding met beschermende onderdelen, maar die kleding valt daarmee nog niet perse onder de beschermende motorkleding. Consumenten die de kleding kopen kunnen dan aannemen dat het beschermend is, terwijl dat niet het geval is. Er worden veel vergissingen bij gemaakt en dat wil de EU met de nieuwe regels zien te voorkomen.
Motorkleding testen
Motorkleding moet nu eerst uitvoerig worden getest door een onafhankelijke instantie, voordat het in de winkels komt. Als de kleding geen certificaat krijgt, mag het ook niet verkocht worden. De regels zijn ook geldig voor distributeurs die onder hun eigen label een motoruitrusting aanbieden. Er kunnen controles worden uitgevoerd. Bij het niet voldoen aan de nieuwe eisen kunnen strenge maatregelen volgen. Dat geldt ook voor retailers. Als kleding buiten de EU wordt ingekocht is de Europese retailer daar zelf juridisch verantwoordelijk voor. Er moet dus goed opgelet worden voordat motorkleding als beschermend verkocht wordt.Beschermende en niet-beschermende kleding
Er is dus een duidelijk onderscheid in motorkleding: beschermende kleding en niet-beschermende kleding. Onder niet-beschermende kleding wordt voornamelijk ‘fashion’ kleding verstaan. De beschermende kleding wordt in vijf categorieën ingedeeld. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in twee categorieën:- level 1: lower performance
- level 2: higher performance
Niet verplicht
Het dragen van een beschermende uitrusting is een keuze. Op het dragen van een helm na is een motorrijder niet verplicht om bepaalde motorkleding te dragen. Een t-shirt in de zomer of het dragen van een spijkerbroek in deze gure maanden is niet aan te raden, maar het mag dus wel. Alleen bij het volgen van motorrijlessen en het praktijkexamen wordt van de bestuurder verwacht dat hij aan de kledingeisen voldoet en beschermende motorkleding draagt. Zodra het papiertje binnen is mag een motorrijder zelf de kleding kiezen.Kwetsbaar
Een motorrijder is altijd kwetsbaar in het verkeer. Jaarlijks verongelukken zo’n 80 motorrijders in Nederland. In meer dan de helft van de gevallen komt dat door een botsing met een auto of vrachtwagen. Andere weggebruikers zien een motorrijder niet altijd, een botsing is dan al snel het gevolg en motorrijders incasseren altijd de grootste klap. Door beschermende kleding te dragen wordt de kans op ernstig letsel aanzienlijk kleiner.Ongelukken voorkomen
Het dragen van beschermende kleding maakt de kans op letsel aanzienlijk kleiner. Daarnaast is het goed om te weten wat je als motorrijder kunt doen om een ongeluk met andere weggebruikers te voorkomen.- Opvallen
- Positie op de weg
- Verlichting aan