Overlast scooters aanpakken door verbanning
Scooters zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Kijk maar eens naar buiten, dan begrijp je wat we bedoelen. Erg leuk, maar wist je wel dat scooters voor veel overlast zorgen? We hebben het hier niet over de bestuurders, maar over de uitlaatgassen die schadelijk zijn. Scooters zijn milieuvervuilende voertuigen. De uitlaatgassen zijn niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook andere verkeersdeelnemers ondervinden hinder. Wist je wel dat een tweetakt scooter voor de meeste schade zorgt? Verschillende gemeenten werken al aan plannen om de scooteroverlast aan te pakken, maar de oplossing ligt niet voor het grijpen.
Grootste problemen
Scooters zijn net als andere gemotoriseerde voertuigen schadelijk voor het milieu. Niet alleen de luchtkwaliteit gaat door de scooters achteruit. Ook andere weggebruikers, met name fietsers, hebben last van de uitlaatgassen. Als een fietser wordt ingehaald door een scooter, ademt hij alle uitlaatgassen in. Er rijden nu eenmaal veel scooters in Nederland, waardoor fietsers hier regelmatig mee in contact komen. Daarom wordt er al enige tijd gesproken over het plan om de scooters naar de rijbaan te verplaatsen. Dat plan is al eerder verworpen, maar het blijft toch een veelbesproken onderwerp. Er is één type scooter dat meer schadelijke stoffen uitstoot dan heel veel andere voertuigen.Schade scooters
De tweetakt scooters zorgen nog voor de meeste schade. Zij stoten de helft van de fijnstof-emissie uit. Er is eens onderzocht hoe vuil de tweetakt modellen eigenlijk zijn. Ze bleken 20 tot 2700 keer meer uitlaatgassen uit te stoten dan bestelbussen en vrachtwagens. Je kunt dus qua gezondheid beter achter een bestelbus aanrijden dan een scooter, maar ook dat is vanwege de schadelijkheid niet aan te raden. In veel gemeenten wordt al nagedacht over oplossingen en er zijn twee alternatieven die nu worden besproken.Alternatieven
Er zijn wel alternatieven om de overlast zoveel mogelijk tegen te gaan, maar dit zijn geen eenvoudige oplossingen. De milieuzone kan bijvoorbeeld uitgebreid worden. Dat betekent dat de brommers toch verplaatst zouden worden naar de rijbaan. Dan is in ieder geval het probleem van het inademen van de uitlaatgassen al voor een groot deel opgelost. Toch is het plan niet doorgegaan. Op dit moment hoeven snorfietsen tot 25 km/u niet verplicht een helm te dragen. Als ze worden verplaatst naar de rijbaan zouden ze wel een helm moeten dragen. De Tweede Kamer, die het plan destijds afwees, is vooral bang dat er alleen maar meer ongelukken gebeuren als de scooters tussen de auto’s en vrachtwagens rijden. De snelheid op die wegen zou dan moeten worden aangepast naar 30 kilometer per uur. Automobilisten moeten dan veel alerter zijn. Daarnaast kan ook de elektrische scooter uitkomst bieden. Deze scooters zijn niet alleen schoon, ze zijn ook nog eens stil. Voor uitlaatgassen hoeven andere verkeersdeelnemers niet meer bang te zijn, want daar is helemaal geen sprake van bij elektrische scooters. Het probleem hiermee is dat deze scooters nu nog behoorlijk prijzig zijn. Daarnaast moeten dus alle eigenaren van tweetakt scooters gedwongen worden om hun scooter te verkopen om een elektrische aan te schaffen. Het kan natuurlijk wel aangemoedigd worden, want een elektrische scooter heeft meer voordelen. We zetten ze hier op een rij:- Elektrisch rijden is stil
- Geen CO2 uitstoot, dus geen stank
- Minimale rijkosten
- Accu eenvoudig opladen aan stopcontact
- Lage onderhoudskosten