5 redenen om WorldSBK Assen niet te missen
Ben jij al jaren trouw fan van het World Superbike kampioenschap zoals de collega's bij ikwilvanmijnmotoraf.nl? Of kijk je alleen naar de race in Assen? Waarom je kijkt maakt natuurlijk niet uit, maar ga vooral wel kijken naar de race in Assen van dit weekend. We hebben 5 redenen verzameld waarom je deze race echt niet wilt missen.
1. Het is een jubileumeditie op het TT Circuit Assen
De organisatie maakt zelfs officieel reclame voor dit circuit als ''The granddaddy of 'em all''. Het is namelijk dit jaar 30 jaar geleden dat de eerste WorldSBK race is gehouden op het circuit in Drenthe. Om het even in verhouding te zetten, 15 van de 24 huidige WorldSBK coureurs waren toen nog niet eens geboren. Die eerste race in 1992 was al meteen spannend, de top 3 finishte minder dan een seconde van elkaar. En sindsdien is deze race een van de favoriete bij vele coureurs.
2. Michael van der Mark zet alles op alles om te kunnen racen
De Nederlandse coureur Michael van der Mark zit sinds dit jaar in het BMW team. Hij begon het seizoen goed. Maar tijdens een training op de mountainbike kwam hij ongelukkig ten val en brak zijn been. Ook al is dit nog maar enkele weken geleden, van der Mark heeft laten weten zijn uiterste best te doen om dit weekend van start te kunnen gaan tijdens zijn thuisrace. Lukt het hem niet om fit verklaard te worden door de FIM? Dan zal hoogstwaarschijnlijk Oekraïense coureur Ilya Mykhalchyk zijn plek overnemen. Afgelopen races deed hij dat ook al, waar hij vaak finishte als beste BMW rijder.
Update: Michael van der Mark is officieel fit verklaard!
3. De titelstrijd ligt volledig open
Op dit moment gaat Ducati rijder Alvaro Bautista aan kop in het kampioenschap, mede omdat hij afgelopen raceweekend twee keer als eerste de finish over ging. In 2019 was Bautista in top vorm en won hij twee races in Assen. Vorig jaar echter was het Jonathan Rea op zijn Kawasaki die alle drie de races in Assen won. Rea is momenteel slechts 3 kampioenschapspunten verwijderd van Bautista. De derde daarachter is huidig wereldkampioen Toprak Razgatlioglu. Hij stond vorig jaar ook op het podium in Assen, een circuit waar Yamaha normaal niet heerst. Assen is een van de drie plekken waar de Yamaha coureur nog niet gewonnen heeft.
Alle drie spelen mee voor de titel aan het einde van het seizoen, en het is nog totaal niet te voorspellen wie dat wordt. Alle drie lijken in topvorm, dus niet alleen deze race maar het hele seizoen belooft spektakel te worden.
4. Veel coureurs zouden op het podium kunnen eindigen
Dit jaar lijkt het goed weer te worden op Assen. Vele jaren is dit niet het geval geweest; kou, regen en wind was vaak een belangrijke invloed tijdens de race. In 2022 zal het dus echt aan de coureurs en de teams liggen wat de uitkomst zal zijn. Maar niet alleen de top 3 in het kampioenschap heeft kans op het podium. Vele coureurs zijn het seizoen goed begonnen. Zo is Team HRC na een aantal teleurstellende seizoenen opgeklommen naar vierde en vijfde positie in het kampioenschap. met het binnenslepen van WorldSBK rookies Iker Lecuona en Xavi Vierge lijken ze een goede zet te hebben gedaan.
Bij Ducati is het ook goed mogelijk dat Michael Ruben Rinaldi wederom op het podium terecht gaat komen dit weekend, net als vorig jaar. Andrea Locatelli heeft vorig jaar in Assen zijn eerste podium behaald. Dit geldt trouwens ook voor Alex Lowes, alleen was zijn eerste podium in deze klasse al in 2014. Of heeft het BMW team toch een mogelijkheid gevonden voor Scott Redding, die het moeilijk heeft om zich na een aantal jaren op een V4 aan te passen aan de in-lijn-viercilinder van BMW?
5. Het Independent Team kampioenschap is misschien nog wel spannender
Natuurlijk wordt het meest gelet op wie het kampioenschap gaat winnen. Maar wat ook een hele spannende strijd is wie de hoogst eindigende Independent rijder wordt. Waar de fabrieksteams volledige steun hebben van de desbetreffende motormerken, hebben Independent teams dat niet. Zijn mogen gebruik maken van de motor van een merk. Maar zorgen voor de rest voor zichzelf. Vaak rijden ze met het model waar het fabrieksteam dat jaar daarvoor gebruik van heeft gemaakt. Ze mogen wel aanpassingen maken aan de motor, maar moeten uiteraard voldoen aan de strikte regels van de FIM.
De Franse coureur Loris Baz, die vorig jaar nog reed voor het Nederlandse Ten Kate Team, oogst lof voor zijn prestaties op de BMW. Het hele BMW team lijkt moeite te hebben, maar Baz noteerde het beste resultaat met een zevende positie in Aragon. Zijn teamgenoot Eugene Laverty hoopt het in Assen goed te doen. In het kampioenschappen worden deze teamgenoten opgesplitst door Garrett Gerloff en Axel Bassani. Waar Gerloff een beetje rustig aan lijkt te doen na meerdere controversiële crashes, zoals de crash waarbij hij Razgatlioglu van zijn motor af reed vorig jaar. Saillant details, hij reed dus zijn teamgenoot eraf terwijl zijn eerste wereldkampioenschap probeerde te behalen. Terwijl Bassani het tegenovergestelde lijkt te doen. Hij kwalificeerde slecht, maar racet zichzelf naar de zesde en zevende plek in Aragon.
Update: De Belgische Loris Cresson is uit zijn team gezet en zal worden vervangen door een oude bekende: Leon Haslam.
Voor welke coureur je ook bent. En of Van der Mark nou mee kan rijden of niet. Het wordt sowieso een race die het kijken echt waard is. Je kan naar het circuit zelf komen, er zijn namelijk nog kaarten beschikbaar! Heb je een kaartje, dan mag je overal zitten en overal kijken. Dat kan niet bij MotoGP dus is extra gaaf. Maar je kan ook thuis kijken aangezien live het uitgezonden wordt op Eurosport.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Meer vermogen in je motor; Power commander vs ECU programmeren
- Wat zegt de slijtage van je circuitbanden over jouw motor?
- De strijd om het snelheidsrecord onder elektrische motoren
- Wat is het verschil tussen een MotoGP motor en een straatmotor?
- Het verschil tussen MotoGP en WorldSBK
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.