De eerste Kawasaki, Honda, Suzuki & Yamaha

De vier bekenste Japanse motor fabrikanten zijn Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha. Alle vier de merken maken al tientallen jaren motorfietsen. Maar wist je dat veel van deze merken niet zijn begonnen als puur motormerken? Ook al is het voor alle merken wel waar ze nu het meest bekend om staan. Ben je nieuwsgierig over wat nou de allereerste echte motor is van elk merk. Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl heeft voor jou een overzicht gemaakt. Al deze motoren zijn nu natuurlijk een fortuin waard. Welke vind jij het gaafst?



Honda

We beginnen in het overzicht met het Japanse merk met het vroegste eerste model, Honda. In 1946 zag Soichiro Honda, de oprichter van Honda Technical Research Institute, de noodzaak in naoorlogs Japan voor simpel vervoer. Velen hadden meer mobiliteit nodig, maar veel geld was er niet. Dus Honda begon met kleine blokjes te monteren op verstevigde fietsframes. De allereerste echt motor van Honda is de Honda Dream D-type. Het is een 98cc tweetakt motor met wel 3 pk. De motor heeft twee versnellingen, maar het is een semi-automaat dus de hevel aan de linkerkant is geen koppeling maar de voorrem.

De Honda Dream is de eerste motor van Honda, uit 1949.


Yamaha

De volgende in het rijtje is Yamaha. In 1955 bracht Yamaha de YA-1 uit. In het eerste jaar van productie is de motorfiets alleen in Japan geleverd. Uitgerust met een eencilinder tweetakt motor van 125cc was het een snelle motor voor de tijd. Ook zaten er aardig wat technische nieuwigheden op. Zo hadden zowel het zadel als de achterkant hele aparte vering en had de motor zelfs een klein vakje in de tank voor bagage. In 1956 won Yamaha op de vulkaan Asama in twee klassen. De YA-1 stond toen al bekend als betrouwbaar en werd geprezen om zijn kwaliteit. Hij kreeg de bijnaam "Aka-tombo" (Rode Libelle) dankzij de slanke bouw en de kastanjebruine tank.

De Yamaha YA-1 is de eerste echte motorfiets van Yamaha, geproduceerd vanaf 1955.


Suzuki

De eerste echte motor van Suzuki is de Colleda. Origineel is deze uitgerust met een 90cc blokje, maar dat was niet voor lang. Al gauw werd de 90cc vervangen voor een 125cc blokje. De 90cc is een viertakt motor met 4 pk met de kleppen aan de zijkant. De 125cc versie werd de Colleda Cox genoemd. Dit 5,5 pk sterke tweetakt motortje had een voor die tijd hoge topsnelheid van 75 km/h. Het stalen frame was echt state-of-the-art.

De naam Colleda betekent zoiets als 'Dit is hem!' in het Japans. Het wordt gebruikt wanneer men iets echt bijzonders ziet of opmerkt.

De Colleda Cox wordt gezien als de eerste serieuze motor van Suzuki.


Kawasaki

Last but not least is daar Kawasaki. Kawasaki Heavy Industries bestond al een tijdje maar in 1962 kwamen ze ook met hun eerste motorfiets die geheel door henzelf geproduceerd is. Deze motorfiets is gebaseerd op de Meihatsu B7, vandaar de naam B8. De Meihatsu B7 gebruikte wel al een blokje van de luchtvaartafdeling van Kawasaki. De Kawasaki B8 is een 125cc sterk motorfiets met 11 pk, veel meer dan de concurrenten. Met een topsnelheid van 100 km/h waren ze onverslaanbaar in de racerij. Tijdens een crossrace in Japan bestond de gehele top 6 uit omgebouwde B8'jes.

Technische snufjes was deze motor ook niet vreemd. In 1962 had deze motor naast een kickstarter ook een elektrische start.

De Kawasaki B8 was de laatste van de vier Japanse motormerken die uitkwam.


Tegenwoordig lijken motoren niet meer op deze oudjes. Moderne systemen als ABS, traction control, rijmodi, turbo's en superchargers, veroveren de markt. Motoren met 200 pk voor op straat zijn niet meer gek. Maar Japanse motoren staan al sinds deze eerste modellen tot op de dag van vandaag voor betrouwbaarheid gecombineerd met goede prestaties. Heb jij een Japanse motorfiets en denk je aan verkopen? Wil jij je Kawasaki verkopen, je Suzuki verkopen, je Yamaha verkopen of je Honda verkopen? Wij helpen je graag. Trouwens, wij zijn fan van alle motormerken ;).



Wil je meer blogs zoals deze lezen? Misschien vind je deze blogs wel interessant:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands