Druppellader voorkomt opstartproblemen na de winter
Het gebruik van een druppellader is een manier om je motor goed de winter door te laten komen. De verzorging van een accu is juist nu belangrijk, want de conditie gaat in deze koude periode hard achteruit.
Het onderhoud van een motor wordt door motorrijders in de winter nog wel eens vergeten. Na een seizoen met veel hoogtepunten en misschien wel diepe bergdalen gaan de meeste motoren een paar maanden de schuur in voor de winterslaap. Wat nog niet iedereen weet is dat de motor juist tijdens de rustperiode nog wel onderhouden moet worden.
Druppellader gebruiken
Met name de accu krijgt er van langs. Tegen de tijd dat het voorjaar begint is een accu vaak tot 20 tot 30 procent van zijn conditie kwijt. Diep ontladen accu’s moet dan vervangen worden. Dit kan met een druppellader worden voorkomen. Een accu loopt normaal gesproken heel langzaam leeg, totdat een voertuig weer gaat rijden. Bij een langere rustperiode zorgt een druppellader ervoor dat de accu heel langzaam wordt opgeladen. De accu loopt hierdoor niet leeg. Ook overladen is hiermee uitgesloten, want de druppellader kan rustig een paar maanden aangesloten zijn. Niet alleen de accu, maar ook andere onderdelen vragen regelmatig onderhoud. Zo kan je motor weer fris en goed verzorgd het asfalt op zodra de tijd er weer rijp voor is.
Brandstof reinigen
Benzine kan verouderen en vervuild raken. Vluchtige deeltjes verdampen en verdwijnen langzaam tussen kleine kiertjes. Met name als de motor voor een langere periode stilstaat krijgen deze deeltjes de kans om te ontsnappen. Daarnaast is de benzine van nu heel agressief. De onderdelen van licht metaal en plastic worden sneller aangetast en leiden tot een snellere aftakeling van een tweewieler. Forté is een middel om de benzine mee schoon te maken. De brandstof wordt geconditioneerd zodat onderdelen beter behouden blijven. Het reinigen van de motorolie zorgt ervoor dat de motor goed wordt beschermd en de smering van onderdelen met heldere olie wordt gedaan. De olie wordt weer helder dat is gunstig voor de kwaliteit. Ook bij stilstand in de winter is het goed om een keer de olie te flushen. Als je in de winter toch even bij je motor gaat kijken om de druppellader af te lezen, kun je ook je brandstof een keer een schoonmaakbeurt geven.
Ketting smeren
De motorketting is een ontzettend belangrijk maar ook kwetsbaar onderdeel van een motor. Een ketting kan heel lang mee, maar moet wel regelmatig gesmeerd worden. Net zoals een druppellader de leeftijd van een accu kan verlengen kan een smeersysteem voor de levensduur van een ketting zorgen. Er zijn speciale kettingsmeersystemen die meteen na een motorrit de ketting automatisch smeren. Het is het beste om het meteen na een ritje te doen, wanneer de ketting nog warm is. De olie zorgt er voor dat de ketting niet stroef gaat lopen door smerigheid. Juist het moment voor de winterstop is een belangrijk moment om niet te vergeten te smeren.
Elektrisch systeem
De motor is voorzien van veel elektrische systemen. Sensoren geven constant signalen door en deze sensoren zijn heel gevoelig voor aantasting. Stekkerverbindingen inspuiten met een beschermingsmiddel kan storingen voorkomen. Een spray op basis van nano-techniek beschermt ook goed bij extreme temperaturen. Oxidatie krijgt met de juiste bescherming geen kans en roestvorming wordt voorkomen. In tegenstelling tot de andere onderdelen van de motor is de accu toch wel cruciaal. Slijtage van onderdelen is natuurlijk nooit goed, maar je motor zal er niet meteen om blijven staan. Motorfietsen die dagelijks gebruikt worden zullen weinig of geen problemen ondervinden met de accu. Voor eigenaren die hun motor wel binnen laten overwinteren is een druppellader wel een must. Het eerste wat je anders na de winter kunt doen is waarschijnlijk het vervangen van je accu, en dat wil je liever niet als je in het voorjaar eindelijk weer de weg op kunt.