Een motor vervoeren; hoe doe je dat?
Met het vakantiegeld op zak en de zomer voor de deur zullen veel motorrijders er weer op uit trekken. Of je nou een weekend gaat rijden op een circuit, of een paar weken gaat toeren ergens in Europa. Je zal er toch moeten komen met de motor. Dit kan natuurlijk op twee manieren: Met bepakking aan de motor geknoopt op pad gaan. Of in alle comfort met de auto gaan, en de motor op meenemen op een aanhanger. In deze blog leggen we uit hoe je een motor het beste kunt zekeren op een aanhanger of in een bus.
Benodigdheden
- Een motorfiets
- Een aanhanger of een bus
- Een oprijplaat
- Een inrijklem (optioneel)
- Spanbanden
Stap 1: Een geschikte aanhanger of bus.
Eigenlijk is iedere aanhanger of bus met een vlakke vloer en een laadlengte van 2.5 meter geschikt om een motor te vervoeren. Wanneer je een aanhanger of bus van iemand leent om je motor te vervoeren, zorg dat er ogen of andere punten zijn waaraan je de motor kunt vastbinden.
Natuurlijk zijn er ook aanhangers die speciaal ontworpen zijn voor het vervoeren van motoren. De stappen voor het zekeren gelden ook voor deze aanhangers, alleen zijn alle andere benodigdheden vaak inbegrepen bij de aanhanger. Let er bij het gebruik van de aanhanger op dat de bandenspanning in orde is. Deze worden vaak maar een paar keer per jaar gebruikt en dan loopt de band ook langzaam leeg.
Stap 2: De motor inladen
Voordat je de motor de aanhanger of bus op of in rijdt is het handig om te bepalen waar je de motor hebben wilt. Wanneer de motor eenmaal op zijn plaats staat is het namelijk lastig om hem te verplaatsen.
Wanneer je de plaats in de bus of op de aanhanger bepaald hebt is het verstandig om alvast spanbanden klaar te leggen op de plekken waar je de motor wilt gaan zekeren. Wanneer de motor eenmaal op zijn plaats staat heb je vaak minder ruimte om dit comfortabel te kunnen doen.
Een inrijklem is erg handig voor het vervoeren van een motorfiets. Deze maakt het eenvoudiger om zelfstandig een motor in en uit te laden. Zorg ervoor dat deze vast staat in de aanhanger of bus. Dit is te doen met een spanband. Daarnaast is het aan te raden om de inrijklem tegen het kopschot van de aanhanger of bus aan te zetten. Hierdoor kan deze niet gaan schuiven tijdens het remmen.
Om de motor in de bus of aanhanger te krijgen is het gebruik van een oprijplaat essentieel. Daarnaast is het verstandig om deze door middel van een sjorbandje aan de trekhaak of de achterkant van de aanhanger vast te maken. Hierdoor voorkom je dat de loopplank van de laadvloer af kan glijden en is schade aan je motorfiets, bus of aanhanger te voorkomen.
Dit wil je natuurlijk voorkomen...
Als dit allemaal voor elkaar is kan het inladen echt beginnen. Dit kan op meerdere manieren. Als je het voor het eerst doet is het handig om dit samen met iemand te doen. Hierdoor is de kans op schade en ongelukken kleiner. Zorg dat de motor uitgelijnd staat met de oprijplaat en de inrijklem. Op deze manier hoef je geen stuurcorrecties te maken. Ga naast de motor staan en vraag de persoon die je helpt om de motor aan de achterkant te duwen. Samen duw je de motor de bus of aanhanger in.
Wanneer je niet de beschikking hebt over een helpende hand is het natuurlijk ook mogelijk om zelf een motor inladen. Dit kan op twee manieren. De eerste manier is het zelfde als met de hulp, alleen zal je zelf iets harder moeten duwen. De andere manier is met de motor draaiend. Zet de motor aan en zet de motor in versnelling. Loopt met een slippende koppeling richting de oprijplaat en laat de motor het werk doen.
Stap 3: De motor zekeren
De motor staat nu op zijn plaats op de aanhanger of in de bus. Om te vertrekken zonder te zekeren is niet aan te raden.
Wanneer er gebruik gemaakt word van een inrijklem kan de motor zelfstandig rechtop blijven staan. Dit geeft de mogelijkheid om rustig de spanbanden te monteren aan de motorfiets. Gebruik spanbanden met een ratelmechanisme. Deze ratels geven de mogelijkheid om de spanbanden goed strak te kunnen trekken.
Aan de voorkant van de motor kunnen de spanbanden zowel aan het stuur als aan de onderste vorkklemmen gemaakt worden. Door de spanbanden aan te trekken zal de motor in de vering gedrukt worden. Controleer of de voorvork van de motor last heeft van roestvorming. Vaak bevindt deze roestvorming zich boven aan de binnenpoten van een conventionele voorvork en onderaan de binnenpoten bij een up-side-down voorvork. Wanneer je de spanbanden dusdanig ver aantrekt dat deze roestputjes in de buitenpoot verdwijnen bestaat de kans dat de voorvork keerringen onderweg lek gaan. Dit zou een vervelend begin kunnen zijn van een vakantie.
Monteer de spanbanden zo dat de onder een hoek van 45 graden staan. Hierdoor is de motor niet alleen in de lengte richting gezekerd, maar ook in de dwarsrichting. Dit wil zeggen dat je met een redelijk tempo door de bocht kan gaan zonder dat de motorfiets omvalt.
Aan de achterkant van de motor kan ervoor gekozen worden om de spanbanden vast te maken aan de passagiersstepjes, of een andere plek aan het subframe. Deze onderdelen zijn zwakker geconstrueerd dan de voorkant van de motorfiets. Trek de spanbanden aan de achterkant daarom niet zo strak vast als aan de voorkant.
Een laatste tip...
Als je je motor hebt staan zoals hierboven beschreven dan kan je met een gerust hart je grote liefde vervoeren. Zorg er wel voor dat je na een paar kilometer even controleert of alles nog goed staat. Spanbanden gaan altijd een beetje zetten na de eerste bewegingen. Soms moet je ze weer even wat strakker trekken als je merkt dat ze losser zijn gaan zitten.
Wil je meer blogs zoals deze lezen? Misschien vind je deze blogs wel interessant:
- Kentekenbewijs uitgelegd: Wat betekent cc, cilinders, pk, leeggewicht?
- Type motoren: welk carrosserie past bij jou?
- Consignatie verkoop interessant?
- Motorverkopen tijdens corona: tweedehands gaat beter dan nieuw
- De rook van je motor verklapt verborgen problemen
Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.