Een plug in een motorband; Een goed idee?
Als je genoeg motor rijdt, krijg je vanzelf een keer een lekke band. De meeste moderne motorfietsen zijn uitgerust met tubeless banden. Deze banden zou je kunnen repareren met een plug in het geval van een klein lek. Maar zijn deze plugs of proppen wel een betrouwbare oplossing? Zijn ze überhaupt wel veilig? Wij leggen uit wanneer een plug een goed idee is en wanneer je toch beter een nieuwe band kan aanschaffen.
Is een prop in een motorband een goed idee?
Sommigen zullen zeggen dat een plug of prop geen goed idee is. Echter, wanneer het goed is geïnstalleerd zullen de meesten zeggen dat het prima kan. Wel moet je beseffen dat het nooit even stevig kan zijn als de motorband origineel was. Bovendien zijn er meerdere zaken om rekening mee te houden.
Alleen bij tubeless banden kan een prop
Een plug (ze worden ook wel proppen genoemd) past alleen in een tubeless band -een band zonder binnenband dus-. Weet je niet zeker of je motor een binnenband gebruikt of niet? Een grove regel is als je motor nieuwer is dan 20 jaar en geen spaakwielen heeft, dan is het waarschijnlijk dat het een tubeless band is. Bij twijfel, check je werkplaatshandboek.
Een plug kan niet bij elk lek
Grote gaten of sneeën in de band zijn niet te repareren met een plug, en als het al kan dan is het niet aan te raden om daarmee naar huis te rijden. Sommige banden producenten raden ook af om een plug te gebruiken, zelfs als noodoplossing. Ga dus zelf na of je een plug wilt gebruiken of niet. Een band vervangen, vooral als de band normaal gesproken nog een lang leven zou hebben, is niet wat je graag doet. Ook al is dat eigenlijk de allerbetrouwbaarste oplossing. Accepteer je het risico van een plug? Let dan op de volgende dingen om te bepalen of een plug mogelijk is:
- De locatie van de plug. Kijkend naar de breedte van het loopvlak van de band, slechts in de binnenste driekwart van het loopvlak is geschikt voor een plug. Ligt het lek te veel op de zijkant van de band? Dan is een plug zeker af te raden! Het buitenste stuk van de band ondervindt te veel kracht tijdens het rijden waardoor de plug eruit wordt gewerkt. Of als je flink de bocht in hangt komt er te veel kracht te staan op het gerepareerde stuk en dat kan gevaarlijk zijn.
- De diepte van het profiel. Je moet minimaal 1,5 mm profiel overhebben op de band. Anders kan de plug niet genoeg grip hebben op de band om goed te kunnen blijven zitten.
- De grootte en soort beschadiging. Scheuren, sneeën en ovale gaten kunnen niet gerepareerd worden met een plug. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Vaak gaat het om een beschadiging door een spijker of schroef. Is het gat groter dan 7mm? Dat wordt het sowieso te risicovol geacht om deze band te repareren.
Een permanente plug voor een motorband
Voor een permanente reparatie van een lek in een motorband zal de band van de velg gehaald moeten worden. Hiervoor zijn speciale pluggen die het gat opvullen en de band lekdicht maken van de binnenkant. Kijk als de band van de velg ligt goed naar de binnenkant naar de band. Een tubeless band loopt niet in één keer leeg. Doordat er dan te lang met een te lage bandenspanning gereden is, kan de band te warm geworden zijn. Kijk goed naar beschadigingen of afwijkingen aan de binnenkant van de band.
De snelheid waarmee je verder rijdt is niet meer hetzelfde
Een motorband komt altijd met een standaardrating voor de maximum snelheid waarvoor die band geschikt is. Als de band een prop heeft, kan deze rating het raam uit. Aanbevolen wordt om sowieso niet sneller dan 120 km/u te rijden. Het karkas van de band is heeft sterkte verloren en als je de snelheid verlaagt, verlaag je het risico op het volledig falen van de band.
Hoe moet je lek in een motorband repareren?
Er zijn verschillende soorten plug-setjes op de markt. Veel motorrijders hebben standaard een setje bij zich. Zorg ervoor dat je de goede bij je hebt. Is het tijd om je banden te vervangen? Oefen dan op deze oude band. Draai er een schroef in en probeer het lek goed te dichten. In het plug-setje is altijd een instructie te vinden, en bovendien zijn er talloze filmpjes op Youtube te vinden over hoe je een motorband kan plakken.
Bepaal voor jezelf of jij het risico aan wilt gaan om een band te repareren. Vele rijders repareren het lek liever zodat ze maar thuis komen. Neem jij liever geen risico? Doe dat dan ook vooral niet. Je kan altijd je band meenemen naar een motorzaak voor advies over het specifieke lek.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Is E10 geschikt voor jouw motor?
- Bandenspanning motor
- Je motorhelm vervangen, wanneer doe je dat?
- Gehoorbescherming voor op de motor
- Zo ontcijfer je de codes op je motorbanden
Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.