Elektrische motor de toekomst?

Nog maar weinig motorrijders zijn enthousiast over de elektrische motor. Toch zal het steeds vaker het straatbeeld vullen. Bij auto’s gaat deze ontwikkeling snel, maar zien we op korte termijn ook meer motorrijders de overstap maken naar een elektrische motor?

Elektrische motor

De meeste mensen hebben wel een auto. Die wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, om boodschappen te halen, voor uitstapjes, failiebezoekjes en ga zo maar door. Mensen willen graag zo goedkoop en zuinig mogelijk van A naar B. Elektrisch rijden heeft dan veel voordelen, waardoor mensen sneller overtuigd zijn. Bij motoren is dat anders. Voor veel mensen is motorrijden een hobby. En wat maakt deze hobby zo leuk? Precies de aspecten die een elektrische motor niet heeft. Motorrijders willen op een vrije dag genieten van het geluid en de geur van een verbrandingsmotor, niet van fluitende vogeltjes. Deze hobby draait niet om zuinig rijden. De motor moet geluid maken! Dat is althans wat we vaak te horen krijgen op de vraag wat motorrijders van de elektrische motor vinden. De meeste motorrijders denken er nog niet over na.

Innovatie op de EICMA in Milaan

Op de EICMA in Milaan, de grootste motorbeurs ter wereld, worden ieder jaar de nieuwste modellen en technische snufjes getoond. Dit jaar zaten daar veel elektrische motoren bij. Hieronder lees je welke elektrische modellen indruk hebben gemaakt.

Ducati Efesto 200

We vallen met de Ducati Efesto 200 meteen met de deur in huis. Dit is namelijk niet een elektrische motor zoals je hem misschien verwacht. Deze hybride machine heeft maar liefst 299pk en haalt daarmee vele fietsen met een verbrandingsmotor in! Wie op deze motor stapt kan kiezen tussen drie instellingen: volledig elektrisch (dat kan tot zo’n 30 tot 40 minuten achtereenvolgend), daarnaast kan de elektromotor ook als extra ondersteuing ingeschakeld worden bij het accellereren en je kunt ook volledig op de verbrandingsmotor rijden. Vind je jouw Ducati Panigale 1299 te langzaam? Dan kan de Ducati Efesto 200 wel eens jouw volgende motor worden. Zodra de motor op de markt komt wordt de prijs bekend gemaakt.



Kymco RevoNEX

Wie aan Kymco denkt, denkt terecht aan scooters. Maar dat Kymco ook goed is in het bouwen van motoren laten ze zien met de Kymco RevoNEX. Vorig jaar nog enkel een concept, maar in 2021 gaat hij in productie. Net als de Ducati heeft ook de RevoNEX meerdere rijmodi. De topsnelheid van deze elektrische motor is 205km/u. In 3,9 seconden zit je al op 100 kilometer. Kymco probeert met de elektrische motorfiets zo veel mogelijk de beleving van het motorrijden te behouden. Daarom zitten er ook zes versnellingen op. Je kunt overigens wel kiezen of je dit gebruikt of liever op de automaat rijdt. Verdere specificaties, zoals vermogen, bereik en laadtijd, zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.



Energica Eva Ribelle

Energica is een Italiaans merk dat zich volledig richt op de bouw van elektrische motoren. De Energica Eva Ribelle heeft met een nieuwe batterij van 21,5kWh de grootste capaciteit op een motorfiets gebouwd. Ga je volgas op de snelweg? Dan kun je zo’n 180 kilometer rijden. Blijf je vooral in de stad? Dan haal je 400 kilometer. Een topprestatie voor een elektrische motor. Handig van deze motor is dat je met de conneted ride precies ziet hoe ver je nog kunt rijden op de accu, hoe lang de motor moet laden en waar je laadpalen kunt vinden. De accu is binnen een uur volledig opgelaten.




Sur Ron Storm Bee

De Sur Ron Storm Bee heeft op de EICMA in Milaan veel indruk gemaakt. Het Chinese merk Sur Ron heeft al een interessante cv op het gebied van elektrische motoren. De elektrische trail motoren zijn beter bekend en de verwachtingen voor dit model waren dan ook hoog. Met zijn 30pk en een topsnelheid van 110 km/u is dit een crossmotor om goed in de gaten te houden. Je kunt hier gemakkelijk mee door het bos. Hij rijdt perfect en niemand heeft last van een snerpende motor. Enig minpuntje: de laadtijd bedraagt 3 uur.



Elektrisch motorrijden: plezier staat voorop

De aanschaf van een elektrische motor kost je serieus geld, maar daarna is hij wel goedkoper in ondrhoud en vergeet ook niet dat je niet of sporadisch hoeft te tanken. Alle nieuwigheden moeten wennen, maar hoe ideaal is het dat je veel minder zorgen hebt over het onderhoud. Hoe gaaf is het om door de natuur te gaan, en niet aangesproken worden op het geluid? Hoe leuk is het om bij het stoplicht naast een dikke supersport motor te staan en hem eruit te rijden met de maximale koppel die altijd aanwezig is. Hoe fijn is het om een dagje naar het circuit te gaan en niet eerder naar huis worden gestuurd omdat je motor teveel geluid maakt? Rijden met een verbrandingsmotor blijft altijd zijn charme behouden en voor veel motorrijders kan een elektrische motor dat gevoel nooit vervangen. Het is waarschijnlijk wel iets dat we in de komende jaren meer en meer gaan zien. En laten we eerlijk zijn, in de basis blijft het hetzelfde. Een motor heeft nog steeds twee wielen, een zadel en een gashendel.

Overweeg jij om elektrisch te gaan rijden? Op deze site kun je zonder gedoe je 2e hands motor verkopen. Meld je motor gratis en vrijblijvend aan en wij helpen je graag bij het vinden van een koper.


Vond je dit interessant om te lezen? Lees dan ook:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands