Motorrijden en elektronische systemen, wat kun je er mee?

Voor de meeste motorrijders is motorrijden puur een hobby. Voor anderen een levensstijl. Wat voor motorrijder je ook bent, iedereen merkt de ontwikkelingen op motorgebied. Er komen veel elektronische systemen bij en het is natuurlijk allemaal razend interessant. Maar wat kun je er allemaal mee? De ontwikkeling van elektronische systemen staat niet stil. En dat allemaal om het ons makkelijker te maken. Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl zet de laatste ontwikkelingen op een rij en vertelt je wat je er mee kunt.


Elektronische systemen op de motor

Hellingshoek-ABS

Het Anti Blokkeer Systeem is bij iedereen wel bekend. Volgend jaar wordt het verplicht voor alle nieuwe motoren. KTM ontwikkelde hellingshoek-ABS in samenwerking met Bosch, als opvolger van het ‘standaard’ ABS. Speciaal voor de motorrijders die het liefst zo plat mogelijk door de bocht gaan. Dit Anti Blokkeer Systeem zorgt er voor dat je in de bocht onder een hellingshoek harder kunt remmen. Dat zorgt weer voor een extra stukje veiligheid.


Traction Control

De aandrijving van het voor- en achterwiel worden door de traction control met elkaar vergeleken. Als daar een afwijking in zit, bijvoorbeeld wanneer je gaat slippen, worden de aandrijfkrachten op het achterwiel door de traction control tijdelijk afgenomen.


Mappings

Met motormappings kun je zelf je rijmodus instellen. Opties die je kunt kiezen zijn bijvoorbeeld standaard, regen en circuit. Afhankelijk van je keuze worden de gasreactie en de vermogensafgifte automatisch aangepast, passend bij je rijgedrag of het weerstype.


Wheelie Control

Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.


Navigatie op de motor

De meeste motorrijders hebben een navigatiesysteem bij zich om de route digitaal te kunnen aflezen. TomTom Rider en Garmin Zumo worden veel door motorrijders gebruikt. Enkele motoren zijn al voorzien van ingebouwde motornavigatie. De BMW 1600 GTL bijvoorbeeld en ook bij enkele modellen van Harley Davidson kun je meteen je kronkelige route uitstippelen.


Ride by Wire

De techniek Ride by Wire maakt het mogelijk om via een elektronische verbinding de gasklep te bedienen. Dankzij Ride by Wire kun je de hoeveelheid motorrem zelf instellen en kun je de gaskleppen subtieler bedienen. Met een kabelsysteem werkte de onderbreking direct als een rem.


EXUP klep

De EXUP klep is ontwikkeld door Yamaha, maar ook andere merken hebben dit inmiddels toegepast. Honda noemt het bijvoorbeeld een HTEV klep. Er zijn veel motorrijders die zich afvragen of ze de EXUP klep makkelijk kunnen verwijderen om een mooier geluid te krijgen, maar dat wordt afgeraden. De EXUP klep zorgt er namelijk voor dat de vermogensafgifte gelijkmatiger wordt. Bij een hoog toerental gaat de klep open en bij een laag toerental slaat de klep dicht. Als je de klep verwijdert verlies je trekkracht onderin.


Launch control

Met launch control, de naam zegt het al, haal je gecontroleerd het maximale uit je sprint. De motor regelt zelf het aantal toeren. Als je bij vol gas de koppeling loslaat, krijg je met de launch control maximale tractie en trek je zo snel mogelijk op.

Enkele voorbeelden van motoren die voorloper zijn op het gebied van elektronische systemen zijn MV Agusta Brutale, Aprilia RSV 4R, Yamaha YZF M1, Ducati Panigale en KTM Adventure 1190.


Systemen in je motorhelm en -kleding

Niet alleen bij de motor zijn er veel elektronische systemen. Ook voor de motorhelm worden er technieken bedacht om het makkelijker te maken.


Elektronisch verwarmen

Als je wilt motorrijden in de winter hoef je het niet koud te krijgen. Je kunt verwarmde handvatten aanschaffen en je kunt ook verwarmde pakken, laarzen en handschoenen gebruiken. Sommige onderdelen werken op batterijen, maar je kunt ze ook aan de accu van de motor koppelen.


Airbag in motorpak

Dainese is het eerste merk dat een airbag in motorkleding heeft ontwikkeld. Er zijn verschillende soorten airbags voor motorrijders. Één daarvan is de airbag die in werking wordt gezet zodra je loskomt van je motor. Bij een ander type reageert de airbag op je omgeving. Deze wordt bij bepaalde G-krachten door sensoren ingeschakeld. Na de val loopt de airbag weer leeg waarna je je weg kunt vervolgen, als de motor niet te veel is beschadigd tenminste. Airbags kun je in motorkleding krijgen, maar er zijn ook losse vestjes die je over je motorkleding draagt. De techniek van de airbag in motorkleding is nog volop in ontwikkeling.


Skully helm

De Skully helm is een revolutionaire motorhelm waar veel technieken in zijn verwerkt die overbodig worden op je motor. Navigatie, handsfree bellen, muziek luisteren en communiceren met andere motorrijders is allemaal mogelijk met deze smarthelm. Dankzij de head-up display kun je bovendien de dode hoeken in beeld krijgen en kun je alles dankzij spraakherkenning makkelijk bedienen.

Weet je welke elektronische systemen jouw motor heeft? Gebruik je ze allemaal?

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands