Waarom blijft het licht op rood voor een motor?
Elke motorrijder zal dit wel herkennen. Je komt op een kruising met stoplichten af en staat alleen voor het stoplicht te wachten. En je wacht. En je wacht. Soms heb je geluk en komt er een auto achter je staan, en het stoplicht gaat spontaan op groen. Maar zo lang dat niet gebeurt blijft het stoplicht op het bovenste licht branden. Hoe kan dit toch? En kan je er wat als motorrijder aan doen?
Hoe werken verkeerslichten?
Verkeerslichten werken op verschillende manieren. Soms werkt het op de ouderwetse manier, aan de hand van timers. Deze timers tellen simpelweg af waardoor er een automatische reeks van lichten veranderen op een kruispunt. Deze reeks is ooit afgesteld door middel van de drukte uit alle richtingen te bepalen. Dit systeem is ondertussen vaak vervangen door een systeem dat wel aanpasbaar is naar gelang de drukte op dat exacte moment.
Een modernere manier is het toepassen van verkeerscamera's. Deze lezen het aantal voertuigen en bepalen dan welk stoplicht op groen zou moeten gaan. Het nadeel van dit systeem is dat het een stuk gevoeliger is. Er is meer onderhoud nodig, de camera's zijn vatbaar voor vandalisme of weersinvloeden en de camera's hebben een bepaalde levensduur.
De meeste stoplichten in Nederland werken door middel van een detectielus in de grond. Deze lussen zijn te zien door het vierkant of rechthoek in het asfalt dat je ziet bij zo goed als elk stoplicht. Deze lussen worden in de techniek inductielussen genoemd. Dat komt omdat inductie verantwoordelijk is voor het elektrische signaal wat gecreëerd wordt. De lussen zijn eigenlijk ongeveer dezelfde kabels die ook in de kabelboom van je motor zitten.
Als er een voertuig boven de inductielus komt, dan ontstaat er een klein elektromagnetisch veld. Dit veld wordt gedetecteerd en daardoor krijgt het stoplicht een signaal dat er een voertuig staat. Vervolgens zal het stoplicht na een geschikte tijd op groen gaan.
Waarom gaat het stoplicht niet op groen voor motorrijders?
Zoals gezegd, het stoplicht gaat op groen doordat er een voertuig gedetecteerd wordt door de inductielus in het asfalt. De inductielus reageert op je voertuig omdat het grotendeels uit metaal bestaat. Dit metaal reageert met de lus. Het probleem bij motoren is dat het simpelweg uit veel minder metaal bestaat dan auto's of vrachtwagens. Vaak wordt gezegd dat een aluminium blok, frame, tank en dergelijke ervoor zorgen dat het stoplicht blijft staan. Aluminium is niet magnetisch, maar het geleidt wel stroom. Doordat door de kabels in de grond een wisselstroom loopt zal er een kleine stroom gaan lopen in het geleidende materiaal van je voertuig, waardoor dat elektromagnetisch veld ontstaat. Dit veld heeft effect op de stroom in de lus.
De lussen worden ingesteld om pas te reageren op een bepaalde hoeveelheid metaal. Bij sommige stoplichten is dit niet laag genoeg ingesteld voor motoren. Hierdoor kan je lang wachten, maar de lus bereikt niet de randvoorwaarden als jij er bovenop staat met je tweewieler.
Kan ik er wat aan doen?
Een motor wordt dus lastiger opgepikt doordat er minder metaal aanwezig is. Nog een factor die meespeelt is de afstand tot de inductielus. Auto's en grote, lage motoren als choppers en goldwings zullen eerder gedetecteerd worden dan hoge, lichte motoren. Sta jij wel eens stil bij een kruising? Er is wel iets dat je eraan kan doen.
Het eerste dat je kan proberen is stoppen op de juiste plaats. Elke lus heeft een gevoeliger punt, vaak zit dit aan de kant van de lus die naar het elektriciteitskastje gaat die staat bij elk kruispunt. Maar stoppen helemaal aan de zijkant van de rijbaan is weer niet de veiligste optie met betrekking tot het andere verkeer. Wat je ook kan proberen is heen en weer te wiegen op zoek naar de 'sweet spot'. Op deze manier zal je ook eerder de lus activeren omdat door het wiegen er een groter magnetisch veld zal ontstaan. Ten slotte kan je wachten tot er een auto achter je gaat staan. Staat de auto achter je niet dichtbij genoeg, wenk dan naar hem/haar om iets op te schuiven naar voren. Al deze 'oplossingen' zijn niet ideaal, en werken lang niet altijd helaas.
Wat sommigen ook beweren is dat de motor op de standaard zetten precies op de rand van de lus helpt om het systeem te activeren. Ook wordt beweerd dat het toeren laten maken van de motor helpt doordat er allerlei delen in je blok sneller bewegen. Het hardnekkigste gerucht is dat het plakken van magneten aan de onderkant van je motor het zal oplossen. Ook deze mogelijkheden zullen vaak niet werken, en kunnen zelfs voor gevaarlijke situaties of overlast zorgen.
Mag je door rood licht rijden met de motor als het stoplicht op rood blijft?
Het antwoord is nee. In sommige landen is dit wel toegestaan mits uit onderzoek blijkt dat het stoplicht inderdaad niet reageert op je motor. Maar in Nederland is zo'n dergelijke wet niet ingevoerd. Wordt je dus geflitst als je het er toch op gokt, dan krijg je gewoon automatisch die hoge boete.
Het enige dat het probleem echt definitief op lost is het stoplicht aangeven bij de MAG, de Motorrijder Actie Groep. Zij maken er hun levenswerk van om de wegen in Nederland veiliger en beter te maken voor motorrijders. Een van hun belangrijkste projecten is de stoplichten in Nederland goed laten werken voor motoren. Vele hebben zij al laten afstellen voor motoren. Kom je toch een niet werkend stoplicht tegen, geef deze dan aan middels het MAG formulier. Dan gaan zij erachteraan zodat het echt opgelost wordt. Een oplossing voor alle motorrijders dus!
Vond je dit interessant om te lezen? Lees dan ook:
- Motor navigatie: TomTom vs Garmin vs Beeline vs smartphone
- De 5 mooiste motorroutes die je móet rijden
- Kentekenbewijs uitgelegd: Wat betekent cc, cilinders, pk, leeggewicht
- BRAVO: Tips voor het onderhoud van je motor
- Hoe weet je wanneer je je motorbanden moet vervangen?
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.