Hoe weet je wanneer je je motorbanden moet vervangen?
Wist je dat er 5 signalen kunnen zijn dat je je motorband moet vervangen? Niet alleen het bandenprofiel is belangrijk maar veel meer zaken zijn van belang. In deze blog vertellen we je waar jij op moet letten. Zo weet je zeker dat je niet te vroeg of te laat je band vervangt. Dit is namelijk bij motoren een stuk kritischer dan bij auto's.
De 5 signalen dat je je motorband moet vervangen zijn:
- Bandenprofiel diepte
- Ongelijke afslijting
- Leeftijd van de band
- Cuppen of schulpen van de band
- Te veel pluggen of beschadigingen
1. Wat is te weinig banden profiel diepte van een motorband?
De profieldiepte van een motorband is ontzettend belangrijk. Het profiel op een band zorgt voor meer grip en voor goede afvoer van water en eventueel viezigheid op de weg. Banden producenten steken miljoenen in het perfecte profielpatroon ontwikkelen, dus twijfel niet aan het belang hieraan.
Vaak staat op de zijkant van de band de drie letters TWI of alleen een driehoekje. TWI staat voor Thread Wear Indicator en geeft aan of er genoeg profiel op de band zit. Je kan uiteraard het ook zelf meten met een schuifmaat. In Nederland is de wettelijke minimum profieldiepte van een motorband is 1 mm, maar over het algemeen wordt 2 mm als limiet aangehouden.
De profiel indicatoren zijn te zien in onderstaande afbeelding. Als de bovenkant van de letters TWI bereikt zijn of als de balkjes gelijk lopen met de rest van band, dan is de band te erg versleten en moet deze vervangen worden.
2. Is je band ongelijk afgesleten?
Zorg ervoor dat je niet alleen het profiel controleert op één plek. Hoe je zelf je bandenspanning kan meten lees je in een speciale blog hierover. Dikwijls zal een motorband namelijk niet overal gelijk slijten. Het meest voorkomend is dat de band in het midden harder slijt dan aan de zijkanten, de band wordt een beetje vierkant. Dit komt simpelweg doordat je vaker en langer rechtdoor rijdt in plaats van in een bocht rijdt.
Hou er rekening mee dat als er ook maar op één plek de minimum profiel diepte is bereikt, dat de band vervangen moet worden.
3. De leeftijd van de motorband is zeer belangrijk.
Ergens op de zijkant van een motorband staan vier cijfers, bijvoorbeeld 1317. Deze vier cijfers staan voor wanneer de band geproduceerd is. De eerste twee cijfers, in dit voorbeeld 13, staat voor de week. De laatste twee cijfers, hier 17, staat voor het jaar. Bij deze voorbeeld band is het in productie geweest in de 13de week van 2017. Deze band is qua leeftijd niet meer goed. De meeste bandenmerken houden de richtlijn van vijf jaar aan. Hierna is het rubber van de banden te ver uitgedroogd en zal je de band moeten vervangen.
Hier zie je zowel de dotcode als de TWI driehoek.
4. Let op het cuppen en schulpen van de band.
Cuppen en schulpen zijn twee verschillende dingen, ook al worden de begrippen nogal vaak door elkaar gebruikt. schulpen is het oneven slijten van de band doordat er iets mis is met de ophanging, waarschijnlijk is deze dan niet goed afgesteld. Cuppen daarentegen is het verkeerd belasten van de band waardoor de profielstrepen niet evenredig slijten. Hierdoor ontstaat er een soort zaagtand patroon waar er sommige delen van het profiel hoger gaan liggen dan de andere kant. Cuppen wordt vaak veroorzaakt door te veel last voor de band of door een verkeerde bandenspanning.
Links zie je een band die last heeft van schulpen en rechts van cuppen.
5. Te veel pluggen of beschadigingen van de band
Deze laatste indicatie van een te vervangen band is een beetje vanzelfsprekend. Zitten er te veel of slechte pluggen in de band omdat deze lek is geweest? Of zitten er overduidelijke sneeën in de band? Dan is het waarschijnlijk tijd om de band te vervangen. Dit is wel een beetje subjectief, je moet zelf bepalen of je verder wilt rijden met de huidige band.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Een plug in een motorband; Een goed idee?
- Hoe ontcijfer je de codes op je motorbanden?
- Bandenspanning motor
- Winterbanden een must voor je motor?
- Onmisbaar motor gereedschap
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.