Hypermilen met de motor
Nu de benzineprijzen echt niet meer aantrekkelijk zijn wordt het voor sommigen tijd om een goede manier te leren om zoveel mogelijk uit de inhoud van je tank te halen. Staat je motor al een tijd op reserve, maar het volgende tankstation duurt nog even? Lees dan deze vier tips om niet te hoeven lopen het laatste stukje.
De reservetank van je motor
Elke motor is uitgerust met een reserve. Dit is het onderste deel van je tank. In de normale stand van je benzinekraan wordt dit deel niet gebruikt. Om die extra litertjes mee te pakken moet je de benzinekraan op reserve draaien. Let wel op, doe je dit normaal nooit en is de motor al wat ouder, of tank je E10? Dan kan het zijn dat de benzine in de onderkant van de tank vervuild is. Als dit dan door de motor loopt kan de motor minder goed lopen, of zelfs geheel uit gaan.
De tien-seconden-regel
Over het algemeen wordt gesteld dat als een motor meer dan tien seconden stationair loopt het gunstiger is om de motor geheel uit te zetten en weer te starten. Gok je dus dat je wel even stil staat voor dat stoplicht, dan kan je de motor misschien beter uit zetten. Doe dit niet bij elk stoplicht, te vaak achter elkaar starten zal de accu snel leeg trekken.
Rijden in een hoge versnelling en dus weinig toeren
Als je lang rechtdoor rijdt zal je het beste uit zijn om in een hoge versnelling te rijden. Maar daar zitten nog wel haken en ogen aan. Tussen 1500 en 3500 toeren zit het meest efficiënte deel van het toerenbereik. Combineer je dit met een hoge last voor de motor, dan loopt de benzine het efficiëntst door de motor. Let wel op dat dit niet het beste is voor de motor, zo slijt de motor wel sneller.
Bovendien is op 2500 toeren en vol gas rijden op andere manieren niet aan te bevelen. Het meest voor de hand liggende is de snelheidslimiet. Hierom wordt soms als tip gegeven om vol gas op te trekken naar 3500 toeren en dan het gas los te laten tot net boven 1500 toeren, in een zo hoog mogelijke versnelling.
Let wel, dit werkt alleen bij injectiemotoren. Dat komt omdat als je het gas dicht doet, het injectiesysteem geen benzine zal inspuiten. Bij een carburateur is dit wel het geval. Deze spuit altijd benzine in, maar natuurlijk niet altijd even veel. Bij een motor met carburateurs is het dan het beste om bij het gas los laten de koppeling erbij te pakken. Stationair verbruikt de motor namelijk het minste.
De zijwang van de benzinetank
Een benzinetank van bijna alle motoren is ongeveer dezelfde vorm, het is door middel van twee wangen om het frame heen ontworpen. De benzinekraan zit vervolgens aan één kant, waardoor aan de andere kant wel eens wat benzine kan overblijven. Hang de motor voorzichtig naar de zijkant zodat de benzine van de ene kant naar de kant met de benzinekraan kan lopen. Dit is wellicht geen goed idee met een hele zware motor, anders krijg je de motor misschien niet meer rechtop.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Is E10 geschikt voor jouw motor?
- Bandenspanning motor
- Zuinig rijden maakt je slomer, feit of fabel?
- Gehoorbescherming voor op de motor
- Hoe ontcijfer je de codes op je motorbanden?
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.