Een kijkje achter de schermen: interview met Ron Bennenk

Ron Bennenk is 51 jaar en werkt sinds 2015 bij Dealerdirect. Hij woont in Apeldoorn met zijn vrouw en twee dochters. Hij is de persoon die voor ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl het contact met de dealers onderhoudt. We stellen Ron graag aan je voor.

Ron

Wat deed je voordat je bij Dealerdirect kwam?

Ik ben in 1985 begonnen bij de Koninklijke Marechaussee. Op mijn eerste werkplek, in Amsterdam, gaf ik direct aan dat ik graag mijn motorrijbewijs wilde halen. Ik heb vervolgens 16 jaar gewerkt bij de Marechaussee, hoofdzakelijk op de motor. We werden vaak ingeschakeld voor begeleiding bij ere-escorte’s van onder andere het Koningshuis, militaire transporten en waardetransporten van De Nederlandsche Bank. Daarna ben ik in 2001 bij de KNMV op de afdeling Toerisme begonnen en daar organiseerde ik motorreizen, onder andere naar de MotoGP en WSB. Dat deed ik vervolgens ook in samenwerking met de KNMV bij Peter Langhout. Ik heb daarna een paar jaar als freelancer gewerkt, onder andere voor Suzuki NL met V-Strom 650 Travel. Hierbij testte ik met een groep klanten deze motoren in de Spaanse Pyreneeën. Als laatste werkte ik bij een grote motorzaak in Apeldoorn.

Zo, dat is een indrukwekkende cv. Hoe ben je vervolgens hier terechtgekomen?

Ik ken iemand bij MotoPlus en die zag dat Dealerdirect groeiende was. Hij gaf me als tip om eens te kijken of dit wat voor me was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst wat sceptisch was. Toen ik later nog eens getipt werd was ik toch wel nieuwsgierig. Ik heb een mailtje gestuurd, twee dagen later was ik hier op gesprek en zo ben ik hier gekomen.

Hoe omschrijf je jouw functie?

Ik werk in de buitendienst. Het dealerbestand uitbreiden is een van mijn taken. Ik bezoek nieuwe dealers waaraan ik onze werkwijze uitleg. Ik onderhoud ook het contact met bestaande dealers en tegelijkertijd ben ik ‘troubleshooter’. Bij misverstanden en problemen ga ik ze helpen oplossen. Soms lukt dat met een paar telefoontjes en soms is een bezoekje nodig.

'Ik zat 16 jaar lang bij de Marechaussee'

Maak je dat vaak mee? Wat zijn de pittige kanten van je functie?

Ik heb te maken met veel verschillende mensen die allemaal een ander karakter hebben. Makkelijke, stugge en gesloten mensen, ik kom ze allemaal tegen. En soms gaan er dingen mis. Soms ligt dat aan de kant van de dealer, maar soms ligt de fout ook bij ons. Ik moet in mijn functie ook tegen kritiek kunnen. Niet alleen bij dealers, maar ook bij collega’s. Een goede relatie is erg belangrijk, zeker als we tegen problemen aanlopen. Je moet ook wel iets met motoren hebben om dit werk te kunnen doen.

Maakt het werken met motoren je werk ook echt leuk? Of is het meer dan dat?

Ik ben veel op pad en rijd veel verschillende routes in heel Nederland. Ik heb bij de Koninklijke Marechaussee al ervaren dat ik interesse heb in mensen en wat ze bezig houdt. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de mensen achter de bedrijven. Hoe ze zijn begonnen en hoe ze te werk gaan. Dat vind ik leuk.

Merk je ook veel verschil in mensen in de omgeving waar je bent?

Ja, zeker wel. In de Randstad zijn mensen direct to-the-point. Daar begint een gesprek zakelijk en eindigt het bij wijze van met koetjes en kalfjes. In het noorden en oosten werkt het juist andersom. Daar maak ik eerst een babbeltje en ga vervolgens over tot het doel van het bezoek. In Limburg, Brabant en Zeeland zijn de mensen juist heel relaxed. Ik weet precies hoe ik mensen moet benaderen. En ik ken de dealers ook steeds beter.

'Ik heb al 17 jaar een Cagiva Raptor 1000' 

Je hebt bij de Koninklijke Marechaussee al je motorrijbewijs gehaald. Heb je zelf ook een motor?

Ja, ik heb al 17 jaar een Cagiva Raptor 1000. Ik rij alleen niet zo vaak meer. Een paar motorweekenden per jaar, maar verder nog nauwelijks. Die gemiddeld 40.000 km per jaar bij de Marechausee haal ik nooit meer, haha.

Cagiva Raptor

Mis je het niet? Heb je nog dromen of doelen die je samen met je motor nog wil halen?

Ik heb ontzettend mooie dingen meegemaakt bij de Marechaussee. Hoe we allemaal individueel de opdracht kregen om bijvoorbeeld transporten of VIP’s te begeleiden en vervolgens allemaal vlekkeloos op elkaar waren ingespeeld, dat was ontzettend mooi om te doen. En de reizen op de Suzuki V-Strom 650 door de Pyreneeën had ook iets. Ik reed op een gegeven moment een steile bergpas op met allemaal haarspeldbochten. Toen ik eindelijk boven was deed ik mijn motor uit, het was doodstil en zag ik de bergtoppen rood kleuren door de zonsondergang. Ik zag beneden de rest van de groep naar boven komen door de naderende koplampen. Onbeschrijfelijk zo mooi. En om nooit te vergeten.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands