Je motorhelm vervangen, wanneer doe je dat?
Het dragen van een motorhelm is verplicht als je gaat motorrijden. Dat is maar goed ook, want als je valt vangt je helm een groot deel van de klap op je hoofd op. Een helm heeft niet het eeuwige leven, maar wanneer is het eigenlijk tijd om je motorhelm te vervangen? In deze blog lees je daar meer over. Een motorhelm heeft als doel om je te beschermen als je valt. Nu het motorseizoen weer volop is begonnen, is het goed om goed naar de conditie van je helm te kijken en je af te vragen of je bijna een nieuwe moet kopen.
Motorhelm
Een motorhelm bestaat grofweg uit twee delen: de buitenschaal en de binnenschaal. De buitenschaal is vaak gemaakt van polycarbonaat of glasvezel. Deze laag vangt de eerste klap op en verspreid de impact over een groot oppervlak. De nieuwere helmen hebben een extra laklaag, waardoor de buitenschaal zelf ook beschermd wordt.
De binnenschaal van een motorhelm bestaat in de meeste gevallen uit polystyreen, een soort piepschuim. Deze laag zorgt voor opname van de impact waardoor de impact op je hoofd kleiner wordt. Het polystyreen is bedekt met een voering van textiel. De voering zorgt er voor dat vocht en vuil worden afgevoerd zodat het polystyreen niet aangetast wordt.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Schade
Je motorhelm kan op verschillende manieren schade oplopen. Als je met je motor valt moet je de helm direct vervangen. Dat is vanzelfsprekend als de schade zichtbaar is, maar ook als je er op het eerste gezicht niets aan ziet kan je hoofdbescherming de nodige klappen hebben opgevangen. Schade aan de buitenschaal is vaak makkelijk te zien, schade aan de binnenschaal is echter vaak lastiger om te ontdekken. De binnenschaal kan bijvoorbeeld indeuken waardoor de helm zijn dempende werking verliest.
Ook als je de helm uit je handen laat vallen moet je hem vervangen. Aan de buitenkant is dan misschien niet meteen iets te zien, maar de binnenschaal heeft wel de nodige trillingen opgevangen. Wil je zo goed mogelijk worden beschermd, dan is het dus ook bij zo’n ongelukje al nodig om een andere motorhelm te kopen. Als je twijfelt of de helm vervangen moet worden kan je hem ook langsbrengen bij een expert die de helm kan controleren en een weloverwogen aanbeveling kan doen.
Je kunt schade aan je hoofdbescherming deels voorkomen. Het stylen van je haar kun je beter niet doen als je een motorritje gaat maken. Ten eerste raakt je kapsel toch in de war als je je motorhelm draagt, maar daarnaast kunnen de chemische stoffen in haarproducten het polystyreen aantasten. Ook als je de motorhelm niet draagt werkt deze stof gewoon door. Bescherm je helm door zo weinig mogelijk haarproducten te gebruiken voordat je je helm opzet.
Levensduur
Het is natuurlijk niet te hopen dat je valt en je motorhelm zijn werking moet bewijzen. Maar ook als je helm geen brokken maakt, moet je hem regelmatig vervangen. Veroudering zorgt er ook voor dat de kwaliteit achteruit gaat. Helmen die een buitenschaal hebben van polycarbonaat moeten minimaal eens per drie tot vijf jaar vervangen worden. Glasvezel of koolstofvezel helmen gaan langer mee maar zijn ook duurder. Bij deze helmen wordt het aangeraden om het na ongeveer acht jaar te vervangen. Het maakt daarbij niet uit hoe vaak je de motorhelm gebruikt. Ook bij weinig dragen doe je er goed aan regelmatig een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
Om de helm in zo goed mogelijke staat te houden wordt aanbevolen om de helm te bewaren in een stofvrije hoes in de kast wanneer je het niet gebruikt. Zo wordt de helm beschermt tegen stof en UV-straling die van invloed zijn op de werking en kwaliteit van de helm.
Veiligheidseisen
Als je een nieuwe helm uitzoekt heb je enorm veel keuze. Natuurlijk moet een helm goed passen, maar je kunt ook kijken naar de informatie die op het label aan de kinband staat. Een helm moet aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Daarom wordt elke helm door een onafhankelijke instantie getest. Het TNO in Delft is daar een voorbeeld van. Zij kijken onder andere naar de schokdemping en de vormvastheid. Ook wordt gekeken naar hoe een motorhelm zich houdt als hij over de grond schuurt en de bevestiging van de riem wordt getest. Als je in Nederland een helm koopt, kun je aan het label zien of deze is goedgekeurd. Als de aanduiding ECE 22 05 aan de binnenkant staat weet je dat hij aan de Europese norm voldoet. Let op dat ook op de Nederlandse markt gewoon helmen aangeboden worden die niet aan deze norm voldoen en dus helemaal niet goedgekeurd zijn om te dragen op de motor in Nederland.
Bekijk ook het filmpje op onze Facebook pagina waarin iemand zelf een test uitvoert. Nu weet je meteen waarom het belangrijk is om je motorhelm regelmatig te vervangen en goed naar het keurmerk te kijken.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Gehoorbescherming voor op de motor
- Tweedehands motor kopen, trucjes om schade te ontdekken
- Motorkleding schoonmaken
- Motorkleding: leer, textiel of kevlar?
- Regels motorkleding strenger
Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.