Koude handen op de motor zijn verleden tijd
Het is dan nog geen winter, maar warm kunnen we het ook niet meer noemen. Met koude handen wordt het besturen van je motor een stuk lastiger. Het is nu eenmaal een feit dat je handen en voeten als eerste koud worden. Niet prettig en zelfs een tikkeltje gevaarlijk, want je reactievermogen daalt enorm. Veiligheid voorop! Lees daarom onze tips zodat jij voortaan met lekkere warme handen op je motor rijdt. Ben je een motorrijder die zich niet laat afschrikken door een beetje kou, maar zit je ook niet te wachten op blauwe, gevoelloze vingers? Gebruik jij altijd duct tape om je handschoenen dicht te plakken of stop jij speciaal bij de pomp voor wegwerphandschoenen? Dan wordt het tijd voor iets professionelers. Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl geeft je de beste oplossingen.
Head first
Hoe komt het toch dat je vingers en tenen als eerste koud worden? Bij lage temperaturen legt je lijf de prioriteit bij het warm houden van je vitale organen en dus worden je handen en voeten bijzaak. Omdat je tijdens het motorrijden stilzit, produceer je ook niet veel warmte. Je kleding is dan je enige bescherming. Wist je wel dat je de meeste warmte via je hoofd verliest? Draag daarom een fleece kol om je hoofd en nek op temperatuur te houden.
Handvatverwarming
Wat betreft je handen trakteren fabrikanten ons ook al op enkele aangename ontwikkelingen, zoals de handvatverwarming. Je kunt bij oudere modellen deze optie ook los toevoegen. Het klinkt goed, maar het nadeel hiervan is dat alleen je handpalm warm wordt gehouden, niet de bovenkant van je handen. Je kunt alsnog grip verliezen door de snijdende wind of hevige kou.
Verwarmde handschoenen
De meest voor de hand liggende tip tegen koude handen is het gebruiken van winterhandschoenen. Zorg er voor dat er geen enkel stukje van je lichaam wordt blootgesteld aan de kou, dus gebruik handschoenen met een lang polsstuk. Helaas verliezen deze handschoenen al snel hun functie als je een tijdje op de motor zit. Daarom zijn er verwarmde handschoenen die door middel van een batterij - handig, zo zit je niet vast aan snoertjes en stekkers - gedurende de hele rit worden verwarmd. Het enige nadeel is dat ze wel prijzig zijn.
Handkappen
Handkappen zijn niet ontworpen voor winterrijders. Ze zijn bevestigd aan offroadmotoren en beschermen je handen in eerste instantie bij opspattend modder en losse steentjes. Het is wel een prima eerste middel om je handen te beschermen tegen koude wind. Denk alleen niet dat je er hiermee bent want zodra het echt gaat vriezen, heb je er niet veel meer aan.
Stuurmoffen
Stuurmoffen, of ovenwanten zoals sommige motorrijders ze ook wel noemen, zien er niet heel stoer uit, maar beschermen je handen wel tegen de kou. Deze moffen bevestig je aan je stuur, dus je vergeet ze niet zo snel. Waar je wel om moet denken is het naar beneden draaien van de moffen wanneer je je motor parkeert. Je wil natuurlijk niet dat de binnenkant nat wordt. Deze optie is heel geschikt voor motorrijders die in de winter doorrijden, maar de meesten willen er niet mee worden gezien.
Heat packs
Wil je liever niet te veel investeren in het voorkomen van koude handen, maar rijd je wel af en toe in de winter? Dan kun je kiezen voor het gebruiken van heat packs. Deze zakjes geven warmte af zodra ze worden blootgesteld aan zuurstof. Stop dus een paar zakjes in je handschoenen en je kunt uren vooruit.
Laat jij op deze koude dagen de motor sowieso staan en overweeg je om je motor te verkopen? Wacht dan niet tot na de winter. Nu verkopen betekent een zorgeloze winter zonder onderhoudsklusjes. Via deze site bereik je het hele jaar door motordealers aan wie je veilig je motor kunt verkopen. Meld je motor vandaag nog aan en wij helpen je verder.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Winterbeurt voor je motor
- Motorschoenen, waar let jij op?
- Motorkleding: leer, textiel of kevlar?
- Koffers voor op je motor: waar let je op?
- Bandenspanning motor