Terug in de tijd met deze ‘klassiekers’
De meeste motorliefhebbers kennen ze vast nog wel. Buell, Vincent en Laverda: merken die inmiddels als ‘verloren’ bestempeld mogen worden. Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl dook het archief in, op zoek naar een paar historische motormerken die - wat ons betreft - niet vergeten mogen worden.
De motorwereld is altijd in beweging. Nieuwe merken worden geïntroduceerd, maar aan de andere kant verdwijnen er ook merken. Vincent, Buell en Morbidelli zijn merken die tijdens hun bestaan erg populair waren, maar tegenwoordig steeds minder aandacht krijgen. Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl zet ze nog een keer in de spotlights.
Buell
Je vraagt jezelf misschien af wat Buell in deze lijst doet, aangezien het niet bepaald een oud motormerk is. De Buell Motorcycle Company werd in 1993 opgericht door Erik Buell, voormalig werknemer van Harley-Davidson. De Amerikaanse fabrikant bouwde caféracers en gebruikte daarvoor motorblokken van Harley-Davidson. De laatste officiële Buell productiemotor rolde in 2009 van de band; 1125CR. Er zijn daarna nog wel nieuwe modellen op de markt gebracht onder de naam Eric Buell Racing (EBR), waaronder de 1190RS.
Vincent
Het Britse motormerk Vincent, vernoemd naar oprichter Philip C. Vincent, heeft van 1928 tot 1955 bestaan. Vincent stond tot de jaren ‘60 bekend als de producent van de snelste motoren ter wereld. De Black Shadow en de Black Lightning zijn bekende modellen van de fabrikant. In 1954 nam de verkoop van het merk sterk af. De Duitse fabrikant NSU Motorenwerke nam de productie van de NSU-Vincent 123cc over, maar kon het faillissement van Vincent niet voorkomen. Wie tegenwoordig nog een Vincent in de schuur heeft mag in zijn handen knijpen. Deze motoren zijn nu een klein fortuin waard.
Laverda
De eerste Laverda van het Italiaanse motormerk werd in 1949 aan het grote publiek getoond: een 750cc viertakt motorfiets. In 1980 kregen de Europese motormerken zware concurrentie uit het Oosten en ook Laverda kreeg daar last van. Uiteindelijk zette de fabrikant in 1985 de productie stop. Sindsdien heeft Laverda verschillende eigenaren gehad die nog een poging waagden om motoren te bouwen. Denk maar aan de 650 Sport, de 668 Ghost en de 688 Ghost Legend. Lichte tweetaktjes, scooters, een Cagiva-blok, een motorblok van Suzuki: Laverda is één van de weinige merken die zo’n gevarieerd aanbod kent. In 2000 werd Laverda overgenomen door Aprilia, maar er zijn daarna geen motoren meer onder de naam Laverda gebouwd.
BSA
Wist je dat BSA oorspronkelijk werd opgericht als fabrikant van wapens? Bijna 50 jaar later, in 1909 werd de eerste motorfiets geproduceerd. De productie werd tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog stilgezet om weer wapens te kunnen leveren. Het bekendste model van BSA is de BSA DBD 34 Goldstar. Ook de naam Golden Flash zal bij de meesten wel een belletje doen rinkelen. BSA is sinds 2007 onderdeel van de BSA Regal Group, een bedrijf dat onder andere gereedschappen en liftinstallaties produceert. Met die overname stopte de productie van de - in Nederland legendarische - motorfietsen.
Morbidelli
Morbidelli is een Italiaans racemerk dat in 1969 de eerste 50cc tweetakt ontwikkelde. Morbidelli had hoge verwachtingen en zou grote successen boeken bij motorraces. Tussen 1975 en 1977 won het Morbidelli Grand Prix-team maar liefst vier wereldtitels. Morbidelli stopte in 1999 met de wegraces om zich weer te storten op het ontwikkelen van motorfietsen. Het Italiaanse merk stond bekend om de soms bizarre constructies. Om het op te nemen tegen de grote Japanse merken moest hij wel, maar dat werkte niet altijd. De motoren worden niet meer gebouwd, maar Morbidelli heeft wel een eigen museum, vlakbij het MotoGP circuit van Misano.
Als je mocht kiezen welk merk weer opnieuw motoren zou gaan produceren, welke heeft dan jouw voorkeur?