Je motor reinigen: zo doe je dat NIET
Waarom zou jij je motor een verfrissende douche moeten geven als het regenwater, dat in Nederland soms met bakken uit de lucht komt vallen, dit voor je kan doen? Het heeft alles te maken met het onderhoud van je motor. De fanatieke schoonmakers onder ons weten waarschijnlijk precies hoe het moet, maar toch gaan nog veel mensen de mist in. Wij vertellen je precies wat je moet weten om je motor weer blinkend te krijgen. Veel motoreigenaren nemen het poetsen van hun motor heel serieus en doen het trouw twee keer per maand, anderen vinden het zonde van hun tijd. Als ze er dan toch niet meer onderuit komen, zitten ze met hun handen in hun haar. Dat is vanaf nu verleden tijd. Lees hier hoe je je motor in ieder geval nooit moet reinigen.
Gebruik nooit een hogedrukreiniger
Regel nummer één: maak NOOIT je motor schoon met een hogedrukreiniger, ongeacht de hoeveelheid vliegen, modder en andere rotzooi op je motor. Een hogedrukreiniger kan de lak beschadigen en onthechten. De hoge luchtdruk is eveneens schadelijk. Gebruik gewoon een sopje om je motor mee te reinigen.
Demonteer je zadel als dat mogelijk is
Een fout die veel beginnende poetsers maken is het reinigen van het zadel. Dat kun je beter niet te grondig doen. Haal daarom je zadel van je motor voordat je begint met renigen. Een te nat zadel leidt tot rotting aan de binnenkant en dat zit op den duur niet zo lekker meer. Een andere fout is je zadel insmeren met was. Je krijgt gegarandeerd lelijke witte vlekken en daar wil je natuurlijk niet mee gezien worden.
Pekel met warm water afspoelen is not-done
Pekel. Het lijkt voorlopig nog niet aan de orde te zijn, maar niets is minder waar. Onlangs werd pekel nog gebruikt om te voorkomen dat het asfalt ging smelten door de hitte. En laat pekel nu net het meest funest voor je motor zijn. Als je er niet meteen bij bent, vreet het je hele motor kapot. Wat je vooral niet moet doen is het mengsel proberen af te spoelen met warm water. Dat versterkt namelijk de corroderende werking van zout. Pak gewoon de tuinslang - uiteraard niet te verwarren met een hogedrukreiniger - en spoel je motor voorzichtig af met koud water.
Benzine is niet voor het reinigen van je kuipruit
Benzine hoort in de tank, niet op je kuipruit. Toch wordt deze fout vaak gemaakt bij het reinigen. Door benzine ontstaat er een witte waas op je ruit die je maar moeilijk weg krijgt. Niet doen dus. Je kunt het met een polijstmiddel proberen, maar de meesten kopen meteen een nieuw kuipruitje. Pas trouwens ook op als je in het buitenland gaat tanken. Door de druk op de slang is het krijgen van een benzine-douche geen uitzondering en dat is weer heel vervelend voor jou, maar ook zeker voor je motor.
Je tandenborstel is óf voor je motor óf voor je gebit
Met een tandenborstel kun je gemakkelijk op moeilijk bereikbare plaatsen van je motor komen. Op die manier kun je vettigheid en vuil overal weg krijgen. Wat je vervolgens niet moet doen is je tanden poetsen met die borstel. Het komt echt voor dat motorrijders hun – net omgedoopt tot oude - tandenborstel na het reinigen van hun motor terug zetten in het bekertje. Jakkes!
Laat afwasmiddel waar het hoort: in de keuken
Afwasmiddel hoort in de keuken en daar moet je het ook laten staan. In afwasmiddel zit namelijk veel zout in en ook dat is funest voor je motor. Er ontstaat bij gebruik corrosie en niet-opgeloste deeltjes kunnen krassen veroorzaken. Gebruik autoshampoo om de lak te reinigen. Dat is het meest veilig voor de lak. Zoek je een alternatief? Pak dan haarshampoo. Dat is altijd nog beter dan afwasmiddel.
Vond je dit interessant om te lezen? Lees dan ook:
- Onmisbaar motor gereedschap
- Een plug in een motorband; Een goed idee?
- Ketting, riem of cardan aandrijving?
- Kentekenbewijs uitgelegd: Wat betekent cc, cilinders, pk
- BRAVO: Tips voor het onderhoud van je motor
- Remtechniek en het juiste onderhoud
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.