Indian Dark Horse gepresenteerd
Vorige week is de Dark Horse, het nieuwste model van Indian Motorcycles gepresenteerd. De Dark Horse is na een periode van stilte rondom het Amerikaanse merk het eerste Chief model voor 2016.
Het was een tijdje rustig bij Indian. De laatste keer dat het Amerikaanse merk motoren introduceerde was in 2013. De Thunder Stroke en de Chief werden toen op de markt gebracht. De Dark Horse is de eerste cruiser voor 2016.
Dark Horse 2016
De nieuwe Chief is matzwart en heeft maar een beperkte hoeveelheid chrome. De Dark Horse heeft een motorblok met bijna 140 Nm koppel. Hij is gebaseerd op de Chief Classic en heeft hetzelfde frame en vering. Het totale gewicht van de nieuwe Indian is 341 kg. De Dark Horse is standaard voorzien van keyless ignition, cruise control en vanzelfsprekend ABS. Er zit 5 jaar garantie op de Dark Horse. Het nieuwste model is de lichtste en snelste motor binnen de Chief familie.
Als standaard nog niet goed genoeg is kan de Dark Horse tot in detail gecustomized worden. Dat is vanaf de lente pas mogelijk, want de accessoires zijn nu nog niet leverbaar. Het stuur kan vervangen worden door een ‘ape hanger’ en het mat zwarte uiterlijk kan onder andere door een andere uitlaat en spatborden worden uitgebreid. Qua kleur is er geen keuze. De Dark Horse is alleen leverbaar in Thunder Black Smoke.
Indian Chief modellen
Dit is niet de eerste keer dat de Dark Horse is gepresenteerd. In 2010 is ook al een Dark Horse geïntroduceerd. Deze heeft nog het oude 105 ci motorblok. Het was een paar jaar geleden een speciaal model en werd standaard in matzwart geleverd. Het is een eenpersoons motor. De grote herkenbare spatborden van Indian zijn ook bij dit model verwerkt. Het uitlaatsysteem is bij de Dark Horse 2010 net als de hele motor zwart. Behalve matzwart werd de machine ook leverbaar in ‘Red Gloss’, “Red Smoke Matte’ en ‘Dark Water Blue Smoke Matte’. Het model was tot en met 2011 leverbaar. Daarna werd de Dark Horse niet meer geleverd.
De nieuwe motor is vanzelfsprekend een model in de Chief-collectie. Het eerste Chief model stamt uit 1922. Het model was meteen een groot succes en vandaag de dag zijn ze nog steeds bijzonder populair. Een Chief motor staat erom bekend sterk en betrouwbaar te zijn. De Dark Horse is een echte cruiser en daar is het Amerikaanse merk goed in. Indian is een icoon en heeft over de jaren grote naamsbekendheid gekregen.
Thunder Stroke 111 motorblok
De nieuwe Chief is vorige week gepresenteerd met het Thunder Stroke 111 motorblok. Het nieuwe motorblok van Indian is in 2013 gepresenteerd. De motor heeft een cilinderinhoud van ruim 1800 cc en heeft parallelle stoterstangen en vier kleppen. Daarnaast is het motorblok voorzien van een lage uitlaat en helische versnellingstandwielen. Daarmee is Indian klaar voor de toekomst.
Sinds Polaris in 2011 het Amerikaanse merk over heeft genomen zijn alleen nog de Chief modellen van Indian ontwikkeld. De rest van de productie is toen stopgezet. Polaris ontwikkelt onder andere motoren onder de naam Victory Motorcycles. Even waren de trouwe fans bang dat de nieuwe motoren meer op een Victory zouden lijken, maar de nieuwe Dark Horse is gelukkig voor de fans een echte Indian. Een belangrijk en herkenbare eigenschap is het motorblok met de cilinderkoppen. Die staan altijd onder een hoek van 45 graden. Victory produceert cilinders onder een hoe van 50 graden. Het nieuwe Thunder Stroke 111 motorblok staat onder een hoek van 49 graden. Het lijkt daarmee meer op een machine van Victory, maar dit motorblok wordt alleen bij Indian toegepast.