Nieuwe tweetakt straat motoren; Zijn ze er nog?

Waar voorheen de tweetakt straatmotor een populaire optie was is dat al lang niet meer zo. Door milieureguleringen was de tweetakt op sterven na dood. Maar toch bleven er altijd fabrikanten actief die voor de tweetakt bleven strijden. Vooral bij crossmotoren bleef de tweetakt altijd bestaan. Sterker nog, de laatste jaren wint de tweetakt weer aan populariteit. Bij straatmotoren is dit wel anders. Gelukkig zijn er tegenwoordig weer enkele opties.


Tweetakt crossmotoren en circuitmotoren

Lange tijd waren tweetakt motoren puur en alleen voor crossen en voor op het circuit. Tweetakt crossmotoren zijn er altijd wel geweest en worden steeds meer beschikbaar. Veel vooral kleinere merken hebben zich eraan gewaagd om een tweetakt racer te maken.

Een van de meest extreme tweetakt sportmotoren ooit gemaakt is de Suter MMX500. Deze MMX500 is zeker niet straatlegaal. De euronormen zouden echt onmogelijk haalbaar zijn voor zo'n grote tweetakt. De maker ervan, de Zwitserse Eskil Suter, verlangde terug naar de tweetakt 500cc MotoGP tijden. Met zijn eigen 500cc V4 tweetakt laat hij oude tijden herleven in de vorm van een extreem lichte en krachtige motor.

De Suter MMX500 tijdens zijn debuut bij de Isle of Man TT 2016.


Met een super licht gewicht van slechts 127 kg in combinatie met 196 pk is de Suter behoorlijk capabel te noemen. Alle onderdelen zijn van de beste kwaliteit. Er werden slecht 99 exemplaren gemaakt, exclusief de TT motoren. Voor een GP replica van dit kaliber betaal je ook wel een bijpassend exclusieve prijs van bijna 120.000 euro.


Vins Duecinquanta Strada

Het Italiaanse motormerk Vins heeft een bijzondere tweetakt straatmotor op de markt gebracht. De Strada is de straatlegale variant van hun Competizione editie, een motor die echt gemaakt is voor circuits. Met een gewicht van slechts 105 kg is 75 pk aardig wat. Dit vermogen komt wel pas echt vrij rond het optimum van 11.700 toeren per minuut. Duecinquanta is letterlijk vertaald precies de inhoud van het motorblok, 250cc. Dat klinkt niet veel, maar dit kwartlitertje kan wel de 210 km/u halen!

Dit Italiaanse racertje is een heel bijzonder staaltje techniek.


Langen Motorcycles Two Stroke

Het Britse Langen is een Engels motormerk opgericht door in de motorwereld reeds bekende Christofer Ratcliffe. De Two Stroke is het eerste model van dit merk. Hier hebben ze meteen een heel bijzondere motor gelanceerd. De 250 cc heeft niet geheel toevallig net als de Vins 75 pk, Langen heeft namelijk precies dit motorblok gebruikt. De rest van de motor hebben ze wel geheel zelf ontwikkeld. Hier is dan ook kosten noch moeite gespaard. De hele motor is handgemaakt in Engeland op bestelling. Hierdoor komen er slechts 2 a 3 per week uit de fabriek rollen. Aangezien er toch maar in totaal 100 stuks worden geproduceerd is die wachttijd overkomelijk. De motor moest zo licht mogelijk zijn, daarom hebben ze bij Langen niet bespaard op de hoeveelheid carbon onderdelen. Zelfs de tank is geheel koolstofvezel. Vervolgens worden deze onderdelen gedetailleerd met bladgoud. Hierdoor weegt de motor slechts 114 kg. Wil je er eentje bemachtigen? Dan zal je 30.000 euro moeten neerleggen.

Meer informatie over deze exclusieve tweetakt straatmotor vind je hier.





Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands