Remtechniek en het juiste onderhoud
Motorrijden is een prachtige hobby, maar je bent als motorrijder kwetsbaar. Het is essentieel dat je je motor goed kent en weet wat je doet. In deze blog lees je hoe je het beste je remmen kunt gebruiken en waar je op moet letten om ze goed werkend te houden. Je weet als motorrijder hoe je moet remmen. Dat heb je als het goed is geleerd toen je rijlessen kreeg. Maar remmen betekent niet dat je gewoon hard moet knijpen (of trappen). Als je op de motor hard gaat remmen heeft dat andere gevolgen dan wanneer je met je auto vol in de ankers gaat. Daarom is het goed te weten hoe het werkt en hoe je optimaal je remmen gebruikt.
Remtechniek motor
Met de meeste motoren bedien je de voorrem met de hand en de achterrem met de voet. Door de dynamische aslastverplaatsing wordt de voorrem de belangrijkste rem. Dynamische aslastverplaatsing betekent dat het gewicht van de motor op het voorwiel wordt gedrukt als je remt. Moet je remmen, dan is het belangrijk eerst de rem aan te leggen en pas wanneer je merkt dat het gewicht naar beneden wordt gedrukt goed door te knijpen. Op die manier bereik je de grootste remkracht. Bij langere motoren, choppers bijvoorbeeld, speelt de achterrem een grotere rol. Choppers en cruisers hebben minder ‘last’ van een dynamische aslastverplaatsing. Dat wil zeggen dat daarbij het gewicht niet enorm op het voorwiel gaat drukken.
Is het glad of nat op de weg? Leg dan de nadruk op het achterwiel als je gaat remmen. Het is namelijk makkelijker om je achterwiel onder controle te krijgen dan je voorwiel als je wegglijdt. Merk je dat de aslastverplaatsing in werking gaat treden, dan heb je minder aan de achterrem. De druk neemt daar zo sterk af dat de achterrem eerder gaat blokkeren. Kom je een obstakel tegen? Knijp dan niet als een malle in de rem, maar probeer het obstakel te ontwijken door stevig aan te remmen en los te laten zodat je gecontroleerd om het obstakel heen kunt rijden. Zo kun je veilig je weg vervolgen. Als je in een bocht plotseling moet remmen, doe dit dan op dezelfde manier. Als je in een bocht remt wijk je af van de gekozen koers, dus het is belangrijk rustig te reageren zodat je gecontroleerd je weg kunt vervolgen.
Er zijn verschillende organisaties, waaronder de KNMV, die cursussen aanbieden om je remtechniek bij te schaven.
Onderhoud
Het is goed om de techniek van het remmen te beheersen. Maar als het remsysteem niet goed wordt onderhouden heb je weinig aan je kennis en ervaring. Je hoeft er echt geen dagtaak van te maken, maar er zijn dingen waar je goed op moet blijven letten. De remschijven slijten op den duur en je kunt ze beter iets te vroeg vervangen, dan er tijdens het rijden of remmen achter komen dat ze niet meer goed functioneren.
De meeste remschijven zijn gemaakt van staal en slijten langzaam. Er zijn echter factoren die het proces versnellen. Een snelle overgang van heel koud naar heel heet kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de remschijf krom trekt. Laat, als je voor het stoplicht staat te wachten, de rem los, vooral na veelvuldig remgebruik. De remblokken die tegen de schijf drukken kunnen namelijk ook voor een kromming in de schijf zorgen. Als de voorkant tijdens het remmen begint te trillen kan dat komen door een afwijking in de remschijven. Rijd hier niet mee door.
Niet alleen de remschijven slijten. Ook de remblokken vragen de nodige aandacht. Er zijn verschillende soorten remblokken. Het klinkt misschien logisch om voor gesinterde blokken te kiezen. Die zijn harder en slijten minder snel. Het nadeel daarvan is dat ze zo hard zijn dat daardoor juist de remschijf sneller slijt. Het kost veel meer geld om de remschijven te vervangen dan de blokken. Daarom geven veel motorrijders de voorkeur aan organische remblokken, ondanks dat je daarmee meer kracht moet zetten bij het remmen. Tevens moet de remvloeistof tijdig worden vervangen. De vloeistof is hygroscopisch en trekt water aan. Water kookt eerder dan remvloeistof en zorgt voor belletjes in je remleidingen. Dit gaat samenpersen, waardoor de remkracht behoorlijk kan afnemen. Zorg goed voor je remmen en vergeet niet de juiste technieken toe te passen.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Type motoren: welk carrosserie past bij jou?
- Motor oververhit? Lees hier wat je kunt doen om dat te voorkomen en genezen.
- Consignatie verkoop interessant?
- Offroad motorrijden: waar doe je dat?
- Is remmen op de motor goed of slecht?
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.