Tijd voor enduro rijden!
De temperatuur gaat weer naar beneden dus de herfst is weer in aantocht. Voor sommige motorrijders is dit het moment dat de straatmotoren winterklaar worden gemaakt en de stalling in gaan. Sommige motorrijders rijden nog wel een tijdje door en de echte diehards stappen nooit af van hun motor, maakt niet uit hoe koud het wordt. Of je nou doorrijdt met je straatmotor of niet, de herfst betekent dat het enduro seizoen weer gaat beginnen. Oktober en november zijn de maanden waarin het enduro rijden moet gebeuren. Dan worden de ritten en kampioenschappen georganiseerd.
Herfst
Het begin van de herfst staat symbool voor het begin van het enduro seizoen. Het is de traditionele wisseling van de wacht met de straatmotoren. Met een enduro ritje voor jezelf maak je vaak kortere ritjes met een lagere gemiddelde snelheid. Daardoor heb je minder last van de kou. Desalniettemin is het aan te raden om je warm genoeg aan te kleden. Vergeet uiteraard ook niet de bescherming die nodig is voor (offroad) motorrijden. Vooral als de dagen en nachten echt koud worden is de grond hard. Als je dan valt en je draagt geen goed protectie kan je nare verwondingen oplopen.
Mocht je echt interesse hebben in enduro rijden kan je zelf eerst beginnen met leren op onverharde wegen te rijden. Begin met niet heftige wegen voordat je meteen het bos in duikt. Ook heb je allerlei cursussen en trainingen die je op weg helpen. Op de lokale crossbaan kan je vaak terecht om wegwijs te worden op het onverharde.
Een veel voorkomend probleem bij het enduro rijden: Help, ik zie niks!
Enduro ritten
Een echte enduro rit is geen kort ritje. De enduro's duren vaak uren en zijn dikwijls meer dan 100 km. Hierbij is uithoudingsvermogen essentieel. Enduro komt dan ook van het Engelse woord endurance, wat letterlijk uithoudingsvermogen betekent. Ook al is het natuurlijk de bedoeling dat je zo snel mogelijk de afstand kan rijden, kan je niet op je snelst rijden. Hierdoor is het niet de snelste die wint maar degene die lang genoeg een hogere snelheid kan volhouden. Vaak worden de afstanden verdeeld over kortere blokken, maar lang zijn de pauzes niet. Enduro rijden is echt knokken, tegen jezelf, tegen de motor, tegen het terrein. Maar dat gevoel wat erbij komt kijken is fantastisch. In Nederland krijg je echt een Paris-Dakar gevoel. Je moet leren je krachten verdelen, je moet het immers wel kilometers en kilometers volhouden. Meteen meedoen met de gehele enduro kalender is wel heftig. Je kan beter wat rustiger aan beginnen met enkele ritten meedoen, hiervoor kan je een daglicentie aanvragen bij de KNMV.
Motor klaar maken
Om met een georganiseerde rit mee te mogen doen moet je in het bezit zijn van een geldig A rijbewijs. Een deel van het parcours vindt plaats op de openbare weg. Dit betekent dus ook dat je motor een geldig kenteken moet hebben en minimaal WA verzekerd zal moeten zijn. Neem de hierbij behorende papieren dus altijd mee. Dit is sowieso verplicht op de weg maar meedoen met een georganiseerde rit kan je ook wel vergeten zonder deze papieren. Je motor moet voor elke rit door een technische keuring. Bij zo'n keuring wordt vooral gelet op het hebben van een transponder, het uitlaatgeluid, goede type en de staat van de enduro banden, verlichting en een snelheidsmeter. Verder moet je motor technisch in orde zijn, denk hierbij aan het blok, frame(delen) en remmen.
Elektrische enduro motoren
De laatste tijd is het debat over motoren en hun impact op de omgeving in volle gang. Vooral het debat over het uitlaatgeluid is niet te missen. Veel meer controles, motoreneigenaren worden beboet, dijken worden afgesloten, allemaal om het overlast op de omgeving te beperken. Hier is natuurlijk veel over te zeggen, maar dat gaan we hier niet doen. Één van de oplossingen is het hebben van een elektrische motor. Daar heeft de omgeving veel minder last van. Geen schadelijke uitstoot, geen lawaai, geen olie en benzine en minder onderhoud.
Terwijl de elektrische straatmotor bij veel motorrijders nog niet echt wil aanslaan, doen de elektrische cross- en enduromotoren het een stuk beter. Bij enduroritten is een elektrisch exemplaar dan ook wel te spotten. Het hoge koppel dat direct in het toerenbereik beschikbaar is is ideaal voor een enduro. Doordat de gemiddelde snelheid lager ligt dan op de weg gaat de accu ook een stuk langer mee. De ritten gaan ook vaak dwars door natuur heen, waardoor een milieubewuste elektrische motor juist passend is. En minder onderhoud en betrouwbaarheid is natuurlijk ook fijn, dan hoef je minder te sleutelen tussen de ritten door!
Vond je dit interessant om te lezen? Lees dan ook:
- Motorcross, een aparte tak van sport
- Offroad motorrijden: waar doe je dat?
- Motor winterstop: wat je juist niet moet doen
- Elektrische motor de toekomst?
- Motorrijden en elektronische systemen, wat kun je er mee?
Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.