Verkeersregels, is jouw kennis up-to-date?
Vorig jaar rond deze tijd zouden we te maken krijgen met veertien nieuwe verkeersborden en –regels, maar dat bleef toen uit. Ook nu hoeven we ze nog niet te verwachten. Dat heeft te maken met de onduidelijkheid van de milieuzones en de daarbij horende borden. De overheid doet een nieuwe poging om ze in juli van dit jaar te introduceren. In de afgelopen jaren is er heel wat veranderd, maar dat nog niet alles duidelijk is wijst de steekproef onder onze collega’s uit.
Het wegennet en de verkeersregels veranderen continu. Het is voor motorrijders best lastig om het allemaal bij te houden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 69 procent van de motorrijders zou zakken voor het theorie examen als ze dat opnieuw zouden moeten maken. We gingen op onderzoek uit en zetten op een rijtje wat er de laatste jaren allemaal is veranderd. Kun jij het nog volgen?
Ook motorrijders kunnen hufters zijn
Automobilisten vloeken in hun leven gemiddeld 32.000 keer in de auto. Leuk weetje, maar dat gaat niet helemaal op voor motorrijders. Toch maken motorrijders zich ook schuldig aan hufterovertredingen, overigens heeft het schelden daar niets mee te maken. We hebben het bijvoorbeeld over het negeren van een stopbord, het niet voor laten gaan van voetgangers over een zebrapad en via de vluchtstrook een ander inhalen. Sinds 2015 behoren 23 hufterovertredingen tot het strafrecht, overtreders worden daarmee harder aangepakt.
Vlaggen op een wagen betekent opletten
Het doorkruisen van een rouwstoet is op een gelijkwaardige kruising verboden. Dat geldt alleen wanneer de volgauto’s ook voorzien zijn van een vlag, anders is het lastig een rouwstoet te herkennen wanneer je deze halverwege nadert. Het is ook gebruikelijk dat alle auto’s de lichten voeren, maar dat is niet een vaste regel. Het verbod geldt trouwens ook voor een colonne van de marechaussee. Deze motoren zijn te herkennen aan het blauwe knipperlicht dat ze op de voor-, zij- en achterkant voeren zodra ze een colonne vormen.
Hogere verkeersboetes
Motorrijders moeten dit jaar rekening houden met hogere verkeersboetes. We zijn er al bijna aan gewend, maar we noemen het toch even. De administratiekosten worden met 30 procent verhoogd en ook de boetes voor snelheidsovertredingen stijgen. Je betaalt dus al snel tien euro meer wanneer je een overtreding maakt. Er zijn al jaren plannen om het boetestelsel te veranderen. Hoe vaker je een overtreding maakt, hoe hoger de boete. Dat zou persoonsgebonden worden, maar dat plan is nog niet concreet. En ach, motorrijders houden zich altijd keurig aan de snelheid, dus waar hebben we het over?!
Onaangekondigde verkeersborden
Voor de meeste motorrijders ligt de grootste uitdaging bij de kleinere wegen met veel bochten, maar voor wie ook op de snelweg rijdt is er ook een en ander veranderd. In 2012 verscheen er onaangekondigd een bord aan de kant van de weg met 120 en de toevoeging 6-19h. Dat betekent dat je je van 06.00 uur tot 19.00 uur aan de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur moet houden. Daarbuiten mag je 130 kilometer per uur rijden. Klinkt logisch, maar minister Schultz moest er enkele jaren geleden aan te pas komen om het uit te leggen. Tenzij anders wordt aangegeven mag je op de snelweg dus 130 kilometer per uur rijden.
Hoe zit het met de kennis van motorrijders over de nieuwe verkeersregels en –borden? Wij gingen op onderzoek uit. Houd onze blog in de gaten!