Waarom moet je nieuwe motorbanden inrijden?
Het is een ongeschreven wet, wanneer je nieuwe motorbanden onder je motor (laat) monteren moet je ze de eerste kilometers inrijden. Maar waarom moet je dit eigenlijk doen? En is het wel echt nodig? ikwilvanmijnmotoraf.nl geeft het overzicht waarom je voorzichtig moet doen met nieuwe motorbanden.
Nieuwe motorbanden zijn gladder
Op de nieuwe motorband is vaak een label geplakt waarop de waarschuwing staat dat je de eerste honderd kilometer voorzichtig moet rijden. Dus niet ineens vol gas optrekken, niet voluit remmen en niet keihard de bocht door.
Vaak krijg je bij je nieuwe motorbanden een sticker erbij die je moet helpen herinneren je banden in te rijden.
De eerste en wellicht belangrijkste reden is dat nieuw rubber gladder is. Na ongeveer honderd kilometer rijden is de bovenste gladde laag eraf, waardoor er nu weer rubber met meer grip het asfalt raakt. Bovendien zal er meer reliëf aan de oppervlakte liggen die goed grip heeft in het reliëf van het asfalt.
Hoe lang duurt de inrijperiode van motorbanden?
Dat verschilt per type motorband. Bij super zachte compound circuitbanden waar net de bandenwarmers vanaf zijn zullen de banden aardig ingereden zijn na slechts één ronde op het circuit. Bij tourbanden die ontworpen zijn voor een lange levensduur zal de inrijperiode langer duren. Dan kan het wel een paar honderd kilometer duren.
Vergeet niet dat de gehele oppervlakte van de band moet inrijden
De inrijperiode is gebaseerd op de aanname dat na ongeveer 100 kilometer genoeg afstand rechtdoor en genoeg bochten zijn gereden om het gladde van de band te rijden. Denk vooral niet dat als je honderd kilometer rechtdoor op de snelweg gereden hebt dat de band dan goed ingereden is. Wanneer je dan lekker de eerste bocht in duikt, kan je er op de harde manier achter komen dat dat niet klopt. Het gehele oppervlakte van de band moet worden ingereden, dus ook de zijkanten die je gebruikt in een bocht. Het beste is om een lange bochtige weg uit te zoeken en daar rustig op te bouwen in snelheid en leanangle.
Andere tips met betrekking tot motorbanden
Ten eerste is het van belang om elke keer als je de band gebruikt je zorgt dat ze goed op temperatuur komen. Pas bij een warme band kan je optimaal gebruik maken van de grip. Ten tweede is het inrijden van de band niet alleen goed voor grip maar ook voor de band zelf. De band moet namelijk settelen op de velg. Pas na een aantal kilometers weet je zeker dat de rand van de band goed in de velg is komen te liggen. Ten derde is de laatste factor die moet wennen aan de banden jijzelf als rijder. Stap je over naar een ander type band of een ander bandenmerk? Gun jezelf dan de tijd om te wennen aan de andere omstandigheden van de band. Ook als je hetzelfde type band hebt gekozen zal je even moeten wennen aan dat de band weer goed rond is in plaats van versleten en plat.
De conclusie; wees voorzichtig en gun jezelf en je banden de tijd. Zo is straks alles klaar voor een mooi ritje zonder glijpartijen.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Een plug in een motorband; Een goed idee?
- Hoe ontcijfer je de codes op je motorbanden?
- Bandenspanning motor
- Hoe weet je wanneer je je motorbanden moet vervangen?
- Onmisbaar motor gereedschap
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.