Een MotoGP motor vs een straatmotor
Het lijkt misschien een onaantastbaar iets, een MotoGP motor. Maar eigenlijk verschilt deze niet zo veel met een motor die je legaal op de weg rijden kan. Dat is omdat de FIM, de bond voor motorracen, allerlei regelingen hanteert waar de MotoGP teams zich aan moeten houden. Maar uiteraard zijn er wel verschillen. Deze motoren gaan natuurlijk wel sneller een circuit rond dan een straatmotor kan. Wat deze details zijn die het onderscheid maken lees je hier.
De duidelijk zichtbare verschillen
Een aantal verschillen zijn direct zichtbaar als je naar de motoren kijkt. Zo heeft een MotoGP motor geen standaard verlichting. Dit is natuurlijk geen goed idee voor op de openbare weg. Wel heeft een MotoGP motor een rood licht achterop die verplicht moet branden als het regent. Veel van deze onderdelen ontbreken omdat deze niet nodig zijn tijdens een training, kwalificatie of race. En als ze overbodig zijn is het simpelweg onnodig gewicht.
Het ontbreken van de uitlaatdemper is een apart geval. Deze ontbreekt om zo veel mogelijk luchtdoorstroming te hebben door de uitlaat waardoor je zo veel mogelijk vermogen uit het blok kan krijgen. Emissie eisen hoeven ze in de racerij nog nauwelijks aan te voldoen.
Het belangrijkste verschil; de banden
Het is iets waar je coureurs, zowel bij de auto- als motorsport, veelvuldig over zal horen praten: de banden. Motorbanden zijn de enige verbinding tussen de motor en het asfalt. Als je dus maximale grip hebt kan je het beste al dat vermogen daadwerkelijk op de grond krijgen.
Een straatband heeft een bandenprofiel. Dit is gemaakt om de band te koelen, om water af te voeren en om veel balans te hebben ondanks dat het asfalt niet altijd goed is. Een raceband die gebruikt wordt tijdens een droge MotoGP race heeft geen profiel, een zogenaamde slick. Deze slick banden hebben maximale grip. Daar staat wel tegenover dat ze snel slijten en een hoge temperatuur nodig hebben om goed te werken. Vooral door dat laatste is een slick band niet toegestaan op de openbare weg. In een regenrace hebben ook MotoGP motoren een goede afvoer van water nodig van de band, en daarom hebben regenbanden wel een profiel.
Nog een groot, en duur, verschil; carbon remmen vs stalen remmen
Op een gewoon supersport motor voor op straat zitten stalen remschijven. Als deze van goede kwaliteit zijn kan je er al ontzettend hard mee remmen. Als de remmen koud zijn rem je zelfs harder met deze remmen dan met MotoGP remmen. Daar maken ze namelijk gebruik van remschijven van carbon. Deze hebben een flinke temperatuur nodig voordat ze pas goed werken. Het nadeel daarvan is dat ze dus goed warmgeremd moeten worden voordat de race begint. Daarom zie je coureurs vlak voordat ze naar hun startplek rijden een aantal keer flink remmen. Het voordeel van carbon is dat een stalen rem snel al té warm wordt en dan zijn remkracht verliest.
Bij een regenrace rijden zelfs MotoGP coureurs met stalen remschijven. Dat komt omdat door de regen de schijf niet warm genoeg wordt om carbon goed te laten werken.
Het MotoGP motorblok en versnellingsbak
Waar je bij de meeste motoren nog moet schakelen met een koppeling gebruiken MotoGP coureurs de koppeling alleen bij de start. Tijdens het rijden kunnen zijn altijd schakelen zonder koppeling. Er zijn ook straatmotoren waarbij dat kan, de zogenaamde quickshifter. Het verschil hiertussen is dat de motor daarbij koppelt voor jou, en dan heel snel. Bij een MotoGP motor gebeurt dat niet. Er is tijdens het schakelen bij een normale versnellingsbak een korte tijd dat de motor tussen twee versnellingen in zit. Bij een MotoGP motor maken ze gebruik van seamless gearboxen, letterlijk vertaald naadloze versnellingsbakken. Hierbij is er bij het schakelen een korte tijd dat de motor in twee versnellingen zit voordat het overschakelt naar de volgende. Hierdoor is het schakelen sneller en een stuk soepeler.
Technisch gezien is er weinig verschil qua motorblokken. Wel is een MotoGP motorblok natuurlijk gemaakt voor de racerij. Deze is dus super krachtig, en ze hoeven weinig rekening te houden met levensduur. Bovendien zijn de onderhoudsintervallen nogal wat minder dan bij je straatmotor. Zou wel lastig zijn om met een straatmotor elke 100 km olie te moeten wisselen.
De ophanging, elektronica en chassis
De vering en demping is eigenlijk precies hetzelfde als high performance straat onderdelen, alleen dan beter en flink duurder. Ze zijn lichter en hebben beter hydrauliek waardoor ze meer gevoel geven. Maar in principe zou je ze kunnen uitwisselen.
Qua elektronica is een MotoGP motor meer geavanceerd, terwijl een straatmotor meer functies kent. Zo heeft een luxere straatmotor ABS, stabiliteitscontrole en elektronische ophanging.
Verder wordt bij een MotoGP motor veel gebruik gemaakt van stijvere en lichtere onderdelen, zoals carbon achterbruggen en velgen. Of denk aan het stevige kuipwerk.
Al deze zaken gecombineerd maken dat verschil waarom MotoGP motoren echte beesten zijn op het circuit. Welke motorrijder droomt er niet van om zo'n motor een keer te kunnen ervaren? Al is het maar als passagier achterop.
Deze artikelen vind je misschien ook leuk:
- Meer vermogen in je motor; Power commander vs ECU programmeren
- Up-side-down vs right-side-up voorvorken
- Motorrijden en elektronische systemen, wat kun je er mee?
- Wat zijn radiale remmen en waarom hebben moderne sportmotoren
- Het verschil tussen MotoGP en WorldSBK
Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motor, scooter, quad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.