Wat zegt de slijtage van je circuitbanden over jouw motor?

Motorrijders die wel eens of vaak een circuitdag doen zullen het probleem herkennen, motorbanden op het circuit slijten snel. Specifieke circuitbanden slijten nog sneller, daar staat wel tegenover dat ze het maximale aan grip en gevoel bieden. Maar wist jij dat de slijtage van je circuitbanden veel zeggen over je motor? Of de motor qua ophanging goed is afgesteld bijvoorbeeld, of dat de bandenspanning goed is of niet.


De bandenspanning is van zeer groot belang

Zorg met een circuitdag dat je met de juiste bandenspanning rijdt. Dit zorgt niet alleen voor meer veiligheid, het zorgt ook dat je motor maximaal presteren kan. Juist die details kunnen je rondetijden aanzienlijk verbeteren.

Als je band erg snel slijt door een incorrecte bandenspanning is dat natuurlijk zonde van de band, en van wat je ervoor betaald hebt. Er zijn grofweg twee soorten slijtage door een foute bandenspanning; de cold tear en de hot tear.


Cold Tear

Als de band een te hoge bandenspanning heeft krijg je last van de cold tear. Het oppervlak van het rubber dat daadwerkelijk de grond raakt is op deze manier namelijk heel klein. Hierdoor komt de band niet op de goede temperatuur. Als dat kleine stukje rubber de grond raakt wordt dat gedeelte van de band wel heel heet. De rest van de band -vooral het binnenste lagen rubber- blijven koud. Hierdoor slijt de buitenste laag rubber heel snel. Zie jij grote schade aan je band na een rondje circuit? Kan je gemakkelijk hele stukken rubber eraf halen? Dan heb je waarschijnlijk hier last van.


Hot Tear

Bij een te lage bandenspanning ontstaat de hot tear. Je kan je voorstellen dat als de bandenspanning te laag is dat er een te groot oppervlakte rubber constant in contact is met het asfalt. Hierdoor wordt de band te warm. De oppervlakte van de band slijt vervolgens te snel. Het verschil tussen cold tear en hot tear is te zien aan de grootte van de losse stukken rubber. Bij cold tear zitten er grote stukken rubber los die je er zelfs met de hand af kan halen. Bij hot tear zijn het niet zulke grote losse stukken, maar is het oppervlakte meer een reliëf.


De afstelling van de vering en demping heeft ook invloed op je motorband

Eerder hebben we een blog geschreven over de verschillende termen met betrekking tot de vering en demping van een motor, deze vind je hier. Bovendien staat hierin beschreven waarom het zo belangrijk is om de ophanging ook voor straatgebruik goed af te stellen.


De juiste shock bij jouw gewicht is van belang

Een shock kan je kopen speciaal voor jouw gewicht. Standaard shocks zijn gemaakt voor wat de fabrikant als gemiddeld heeft genomen, meestal gaan ze uit van een gewicht tussen de 70 en 80 kg. Als je een shock gebruikt die niet gemaakt is voor jouw gewicht, gaat je band mee moeten werken met de vering. Dit komt omdat de vering dan niet goed zijn werk kan doen. Hierdoor slijt je band natuurlijk sneller.

Een goede manier om te achterhalen of de slijtage op je band te maken heeft met ofwel de bandenspanning ofwel de vering is kijken naar het patroon van de slijtage. Is dit een uniform patroon zonder bredere of smallere patches? Dan heeft het waarschijnlijk te maken met de vering. Wil je meer lezen over hoe je kan zien dat een band versleten is? Lees dan deze blog.


Check het bandenprofiel

Een andere indicator dat er iets niet goed is ingesteld aan je vering is dat het patroon van het profiel niet gelijk slijt. Een grove regel is dat als aan de voorkant van het profiel een verhoging ligt de rebound te slap staat en bij de achterkant te strak.


Waarom worden motorbanden blauw?

Vaak wordt deze vraag op fora beantwoord met dat het komt doordat je banden zo heet zijn geworden dat ze blauw zijn. Dit is niet waar. Als de banden een hittecyclus door heeft gelopen is de band een keer goed warm geworden en vervolgens weer helemaal afgekoeld. In een motorband zitten oliën om ervoor te zorgen dat de band soepel maar toch met grip blijft. Als je band goed warm is geworden en dan weer afkoelt komen die oliën wat meer op de oppervlakte te liggen. Als je dan nog een keer gaat rijden rij je die olie er zo weer af.

Elke keer dat je olie verliest wordt de band minder soepel, en zal dus minder goed presteren. Straatbanden hebben hierom een veel langere levensduur, omdat deze gemaakt zijn om veel hittecycli aan te kunnen.



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands