Zwarte zaterdag: daar heb je als motorrijder ook last van
Als motorrijder last van files? Nee hoor, je kan toch met je motor tussen de rijen auto’s door? Op 1 augustus wordt het alleen wat lastiger, het is dan zwarte zaterdag. Dat betekent dat het in heel Europa een groot drama op de snelwegen is. En daar ontkom je als motorrijder niet aan. Heel wat Europeanen zijn aan het aftellen voor de vakantie. Nog iets meer dan twee weken en je kan de hoeveelheid caravans niet meer op twee handen tellen. Dit jaar valt zwarte zaterdag op 1 augustus. Je hebt er geheid last van als je op die dag met je motor op vakantie gaat, maar hoe komt dat?
Zwarte zaterdag
Als weggebruiker ben je ongetwijfeld bekend met zwarte zaterdag. De term is overgevlogen uit Frankrijk en hij wordt in Europa nu gebruikt als synoniem voor extreme verkeersdrukte. De term ‘zwarte zaterdag’ gebruiken we sinds 1982 en is afgeleid van een tragisch ongeval in Frankrijk. Op 31 juli in 1982 was het ook een drukke dag door het vakantieverkeer. Op de snelweg waren veel auto’s en een bus met kinderen betrokken bij een ongeval. In totaal kwamen 53 mensen om het leven, waaronder veel kinderen. Sindsdien spreekt men van een zwarte zaterdag als het extreem druk wordt op de wegen. Dit jaar wordt 1 augustus de drukste dag met honderden kilometers file in veel landen in Europa. Als motorrijder kun je makkelijk tussen de file door rijden, maar dat wil niet zeggen dat je geen last van de zwarte zaterdag krijgt. Vertraging loop je sowieso op, want je mag alleen met aangepaste snelheid een file passeren. Je moet daarnaast goed uitkijken voor automobilisten die de doorgang expres blokkeren. In Frankrijk begint het drama op de A10, tussen Parijs-Bordeaux en de Spaanse grens. Op de A7/A9 van Lyon-Orange naar het zuiden loop je ook vertraging op.Nog meer ellende
Bij zwarte zaterdag denken we automatisch aan Frankrijk, maar elders in Europa is het ook één en al ellende. Vooral in Duitsland, want daar mag je als motorrijder niet tussen de file door slalommen. Bij Hamburg staat het altijd vast en ook als je via (weg 61) naar het zuiden gaat kom je zonder twijfel vast te staan. In Duitsland wordt er in de zomermaanden veel aan de wegen gewerkt en dat helpt ook niet mee als het druk is. Houd er bij onze oosterburen rekening mee dat je van halverwege juli tot halverwege augustus op zaterdag tijd verliest. In Zwitserland moet je rekening houden met een lange file voor de St. Gotthardtunnel op de A2, tenzij je daar de tolwegen vermijdt. Ga je naar de Dolomieten? Dan kom je in Oostenrijk een groot knelpunt op de B179 tegen: de Fernpasroute. De meeste motorrijders vermijden in deze landen echter de tolwegen. Dat is misschien ook wel het beste advies in deze periode. Je komt bovendien veel meer bochtjes tegen als je alternatieven zoekt.Zo omzeil je zwarte zaterdag
Het beste advies is: vertrek niet op een zaterdag. We raden je aan om bijvoorbeeld op vrijdag of zondag te vertrekken. Later op de dag vertrekken of ’s Avonds rijden kan ook een oplossing zijn. In de zomermaanden is het nog lang licht, dus je kunt heel wat kilometers maken. In Frankrijk en Duitsland is het vooral tussen 9-15 uur extreem druk op de snelweg. Als je later op de dag vertrekt vermijd je piekuren op bepaalde wegen. Je kunt ook van de snelweg gaan om een alternatieve route te rijden. In Frankrijk worden alternatieve routes aangegeven met gele borden waarop ‘bis’ of ‘itinéraire bis’ staat. De routes zijn weliswaar langer, maar je vermijd op deze manier dat je tussen een file door moet hobbelen. Bovendien begint je vakantie eerder, want we weten zeker dat je mooie weggetjes tegenkomt.Toch nog file
Als je geen andere mogelijkheid hebt en toch in de file komt moet je vooral kalm blijven. Met name in Duitsland, want er is niks frustrerender dan achter een file moeten aansluiten terwijl je er zo voorbij kunt. We geven je nog een paar tips voor als je in de file komt:- Kom je in Frankrijk een bordje met ‘(itinéraire) bis’ tegen? Volg dat bordje om snel uit de file te komen en via een andere route op je bestemming te komen.
- Blijf op je eigen rijstrook. Het lijkt op de andere baan soms sneller te gaan, maar schijn bedriegt. Als motorrijder ben je bovendien kwetsbaar, dus blijf zichtbaar op je eigen baan.
- Maak ook gebruik van de spitsstrook als die open is voor verkeer.
- Houd voldoende afstand ten opzichte van je voorganger. Filerijden is saai, dus probeer alert te blijven.
- Rijd heel rustig met het verkeer mee. Als je continu stopt en weer een stukje rijdt verbruik je veel meer brandstof.